IMPACTE ECONÒMIC

Renfe denuncia que el vandalisme li va costar 10 milions a Catalunya el 2017

El director de Rodalies alerta de la creixent combinació entre vandalisme i violència

zentauroepp12759038 macro barcelona  06 04 2010   los mossos d esquadra han impu180214111450

zentauroepp12759038 macro barcelona 06 04 2010 los mossos d esquadra han impu180214111450

2
Es llegeix en minuts
Mauricio Bernal

El director de Rodalies de  Renfe a Catalunya, Félix Martín, va qualificar ahir de «molt preocupant» la que va descriure com la «tendència creixent» que afecta els actes de vandalisme a les línies de rodalies i «la violència» amb què es perpetren, de la qual són víctimes gairebé sempre els membres del personal de vigilància contractats per l’empresa. «Actualment, i cada vegada més, determinats actes de vandalisme s’estan combinant amb actes de violència», va destacar Martín després que Renfe revelés que el vandalisme va costar a la companyia més de 10 milions d’euros durant l’any 2017.

El gruix d’aquesta suma, 6,7 milions d’euros, va ser invertida en la neteja dels 85.000 metres quadrats de superfície pintada pels grafiters, uns 6.000 grafitis en total. Els problemes o danys causats pel trencament de vidres i mobiliari, el buidat d’extintors, l’ús indegut de les alarmes, el fet d’alterar l’ordre, l’apedregament de vagons o la col·locació d’objectes a les vies han augmentat la factura en quatre milions d’euros més. «I recordem una cosa, que a més a més d’aquests 10 milions d’euros en dediquem més de 14 milions a mesures preventives», va dir Martín en referència als sistemes i al personal de vigilància.

Actuar sobre les causes

«Des de Renfe estem destinant gairebé 25 milions i cada any més mitjans per corregir-ne els efectes i prevenir algunes d’aquestes accions, però creiem que el que s’ha de fer és actuar sobre les causes de la violència –va declarar el responsable–. El ferrocarril no deixa de ser una extensió de la via pública, i aquests actes violents són una extensió dels actes violents a la via pública. Demanem un esforç de tots els ens implicats en el capítol social. És necessari que hi hagi consciència que aquests són béns públics. És lamentable –va continuar– que unes quantes persones, moltes de les quals ni tan sols fan ús del ferrocarril, que entren  als trens a fer vandalisme i de seguida en surten corrent, afectin els milers d’usuaris del nostre servei».

Notícies relacionades

D’acord amb el comunicat que va fer públic Renfe, els endarreriments causats pels vàndals van afectar pràcticament un milió de clients, en concret 927.000. «Procurem que no afecti l’usuari, que les accions d’uns quants no afectin una majoria, però un tren apedregat, per posar un exemple, s’ha de parar». Martín va destacar la «coordinació absoluta» que hi ha entre la companyia ferroviària, els Mossos d’Esquadra i els cossos de policies locals «per agilitzar les accions i estar sempre pendents del que està passant», i va dir que encara que el vandalisme a les xarxes de rodalies és un problema estès a nivell estatal, a Catalunya el problema és amb diferència més greu.

En el curs de l’any passat, Renfe va tramitar 2.123 denúncies per actes vandàlics, agressions i frau, entre altres accions contra l’empresa. La majoria, va explicar Martí, solen acabar en multes i resolucions administratives.