TRANSPORT DE PASSATGERS

L'AVE a la Meca volarà aquest diumenge sobre el desert de l'Aràbia Saudita

El tren d'alta velocitat recorrerà per primera vegada els 450 quilòmetres entre la ciutat santa i Medina

36334754 59

36334754 59

3
Es llegeix en minuts
Efe

L'AVE entre les ciutats santes de la Meca i MedinaL'AVE la Meca i Medina (Aràbia Saudita) recorrerà aquest diumenge, per primera vegada, els 450 quilòmetres que cobreixen aquesta peculiar línia, que majoritàriament transcorre pel desert. En la seva construcció, iniciada fa una dècada, hi han participat 12 companyies espanyoles.

El consorci espanyol Al Shoula, encarregat de desenvolupar la segona fase del batejat com a AVE dels pelegrins, complirà així amb el seu compromís de portar a terme abans d'acabar el 2017 una demostració de servei i ho farà malgrat els endarreriments constatats en algunes estacions, encarregades a empreses locals, i en sistemes de senyalització.

La prova, a la qual assistiran passatgers convidats, arrencarà de l'estació de Medina i finalitzarà a la Meca i suposarà una nova fita en el projecte de construcció del tren d'alta velocitat abans que pugui ser explotat comercialment, previsiblement a partir del març del 2018.

A l'estar ubicada en zona santa, els viatgers no musulmans no podran baixar a l'estació de la Meca, però sí que podran pujar al tren a Medina, ja que està fora de la zona reservada als fidels.

Setmanes de prova

Durant les 10 o 12 setmanes que seguiran a la prova de diumenge, el consorci portarà a terme, de manera regular, dos viatges per sentit els divendres i dissabtes entre les dues ciutats per anar adaptant el servei a les demandes dels clients.

Està previst que a l'acte de demà hi assisteixin l'ambaixador d'Espanya a l'Aràbia Saudita, Álvaro Iranzo; el president del consorci Al Shoula, Jorge Segrelles; el director general del consorci, Álvaro Senador-Gómez; el president de Saudi Railways Organization (SRO), Rumaih Mohammad al-Rumaih, i representants de les empreses espanyoles i diverses autoritats saudites.

Endarreriments en cinc estacions

El maig del 2016, l'Aràbia Saudita va ampliar en 14 mesos el termini per a la posada en servei de l'AVE a la Meca, fins al març del 2018, una data que es manté malgrat els endarreriments constatats en tres de les cinc estacions de la línia: Jiddah, la Meca i la que connectarà amb l'aeroport, que van ser encarregades a les firmes locals Binladin (que ha sigut substituïda a Jiddah per Yapi Merkezi) i Oger.

Malgrat aquestes demores, en aquestes estacions s'han habilitat espais especials per poder portar a terme les proves de demostració, segons fonts del consorci espanyol.

Al juny, el tren va arribar, en proves parcials, als 330 quilòmetres per hora, la seva màxima velocitat, que supera en un 10% la que serà la seva velocitat màxima comercial i d'operació (300 quilòmetres per hora).

El model que cobrirà la línia és el Talgo 350 Haramain, al qual s'han incorporat més de 30 tecnologies per a la seva adaptació a les altes temperatures i la sorra del desert.

En el trajecte, de dues hores i mitja de durada, hi haurà cinc megaestacions (la Meca, Medina, KAEC, Jiddah i KAIA). Del seu manteniment, operació i explotació se n'encarregarà ADIF, mentre que Renfe s'ocuparà de l'explotació de la línia.

El consorci espanyol encarregat de la fase dos del projecte està integrat per 12 empreses espanyoles -ADIF, Cobra, Consultrans, Copasa, Dimetronic, Imathia, Inabensa, Ineco, Indra, OHL, Renfe i Talgo- i les saudites Al Shoula i Al Rosan.

Notícies relacionades

La fase 2 del projecte va ser adjudicada a finals del 2011 per 6.736 milions d'euros i incloïa el disseny i la construcció de la via i sistemes al llarg de més de 450 quilòmetres i el subministrament de 35 trens, a més de la seva operació i manteniment durant 12 anys.

La primera fase del projecte, que inclou la construcció de la plataforma i de les estacions, va adjudicada el març del 2009 després que el 2008 s'iniciés la licitació dels treballs.