Per ordre judicial

Tabaqueres dels EUA, obligades a avisar en 50 diaris dels efectes de fumar

Un dels missatges: "Les tabaqueres van dissenyar intencionalment els cigarrets amb prou nicotina per crear i mantenir aquesta addicció"

Tabaqueres dels EUA, obligades a avisar en 50 diaris dels efectes de fumar

EFE / JAVIER LIZÓN

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

Les principals companyies tabaqueres dels EUA començaran aquest divendres a publicar anuncis en 50 importants diaris per "corregir" les afirmacions enganyoses que durant anys van fer sobre els efectes de fumar, una acció que compleix amb una ordre judicial del 2006.

El Departament de Justícia dels EUA va informar aquest dimecres en un comunicat de la imminent allau d'anuncis que ompliran els mitjans de comunicació nord-americans durant l'any que ve.

Aquest divendres, 50 dels diaris més importants dels EUA, inclosos The Wall Street Journal, The New York Times i The Washington Post, començaran a publicar a pàgina completa anuncis que han de "clarificar" al públic quins són els verdaders efectes del tabac, detalla la nota del Departament de Justícia.

Les publicacions als diaris es prolongaran durant un període de quatre mesos.

A més, al començament de la setmana vinent i durant un any, cadenes de televisió de tot el país emetran aquests anuncis.

Segons el Departament de Justícia, els anuncis inclouran algunes d'aquestes frases: "Fumar mata, de mitjana, 1.200 nord-americans al dia"; "Fumar és altament addictiu, la nicotina és la droga que causa l'addicció al tabac"; i "Les tabaqueres van dissenyar intencionalment els cigarrets amb prou nicotina per crear i mantenir aquesta addicció".

De l'era Clinton

El procés es remunta al 1999, quan el Govern de Bill Clinton (1993-2001) va acusar les companyies tabaqueres de conspirar per enganyar el públic sobre els riscos de fumar i de promoure el consum de tabac entre adolescents amb campanyes publicitàries que incloïen dibuixos animats.

Notícies relacionades

Les acusacions es van basar en la llei especial contra el crim organitzat i organitzacions corruptes, anomenada RICO per les seves sigles en anglès, i posada en marxa inicialment per combatre grups com la màfia.

Com a part d'aquest procés, el 2006, el Tribunal del Districte de Colúmbia va ordenar a les companyies Altria, la seva filial Philip Morris USA i R.J. Reynolds Tobacco que publiquessin als mitjans de comunicació dels EUA anuncis per "corregir" la percepció equivocada que el públic va tenir durant anys sobre el tabac.