"Per reduir el fracàs escolar, és urgent una reforma de l'ESO"

Un informe de la Fundació Bofill insta les administracions a revisar el finançament dels instituts i a reorientar la formació dels professors

"No pot ser que un de cada cinc estudiants catalans no acabin l'obligatòria", diu la investigadora Aina Tarabini

1
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez

¿Com és possible que les administracions no reaccionin amb més contundència quan un de cada cinc estudiants catalans encara no aconsegueixen acabar l'educació obligatòria? ¿Realment pensen els responsables educatius que el problema és una derivada del mercat laboral? ¿Ningú ha pensat que el que falla és el sistema, en particular l'ESO? Totes aquestes i bastantes més preguntes es planteja l'informe L'escola no és per a tu, en què Aina Tarabini, sociòloga i professora de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), desgrana quin ha de ser el rol dels centres educatius i dels docents en la sempre difícil lluita contra el fracàs escolar. 

L'estudi, l'últim dels elaborats per la Fundació Jaume Bofill, organització especialitzada en l'anàlisi del sistema educatiu, insta a "abordar amb urgència una reforma de l'educació secundària obligatòria a Catalunya", com a clau per evitar que "cada any diversos milers d'estudiants es quedin pel camí", ha indicat aquest dimarts, en la presentació de l'informe, el director de la Bofill, Ismael Palacín.

"I el més preocupant", ha subratllat Tarabini, "és que el fracàs castiga de forma particular els estudiants procedents de les classes socials més baixes i, en particular, aquells que van a instituts amb una gran segregació escolar". Per això, segons ha dit la investigadora social de la UAB, "es fa necessari combatre els guetos escolars per posar fi a l'abandonament prematur". 

Notícies relacionades

Als 300 centres de màxima dificultat en què es concentren a Catalunya aquests alumnes hi treballen uns professors que suporten moltes vegades una gran sobrecàrrega, que viuen una alta rotació d'un curs a l'altre i amb el repte d'haver de bregar amb múltiples problemàtiques familiars i dels alumnes. 

"La situació és insostenible i ara ja no es produeix, com es produïa anys enrere, per la pressió del mercat laboral, que robava estudiants a l'escola", ha assenyalat Palacín. "El focus dominant del món del treball segueix aquí, evidentment, però s'ha de veure també quines polítiques educatives s'apliquen i com estan treballant els centres", ha agregat Tarabini.