L'accident de l'Alvia

El director de seguretat de Renfe assegura que Adif no li va comunicar el risc a Angrois

Antonio Lanchares declara durant poc més d'una hora en qualitat d'investigat

cjane23380531 gra122  santiago de compostela  23 08 2013   un operario con161018165320

cjane23380531 gra122 santiago de compostela 23 08 2013 un operario con161018165320 / Lavandeira jr

2
Es llegeix en minuts

El director de seguretat de RenfeAntonio Lanchares, ha assegurat que Adif no li va comunicar el risc a la línia Ourense-Santiago, on el juliol del 2013 es va produir l'accident del tren Alvia que va acabar amb 80 morts i va deixar 144 persones ferides.

Lanchares ha comparegut aquest dimarts als jutjats compostel·lans i ha accedit a respondre a les preguntes del jutge, del fiscal i del seu advocat, en una intervenció que ha durat només una hora i quart.

Segons han informat fonts consultades per Europa Press, Lanchares ha dit que el risc exportat no va ser acceptat per Renfe, perquè Adif no l'hi va comunicar.

El jutge l'ha citat en qualitat d'investigat, precisament, per "possible defecte" a l'avaluar el risc a la línia, el mateix que atribueix a l'exdirector de seguretat de l'administrador ferroviari Andrés Cortabitarte.

Al sortir de la seu judicial, Lanchares, acompanyat dels seus advocats, ha sigut increpat per diversos integrants de la plataforma de víctimes, que minuts abans havien llegir el comunicat amb què exigeixen el seu cessament, i no més "dimissions fictícies".

Avís del cap de maquinistes

Amb tot, Lanchares ha centrat aquesta jornada el seu discurs en l'avís que va fer el cap de maquinistes d'Ourense, José Ramón Iglesias Mazaira, el desembre del 2011, poc després d'inaugurar-se aquest tram d'alta velocitat.

Mazaira, que ja va declarar al seu dia en el cas, va informar de la perillositat del revolt d'A Grandeira, a Angrois, a pocs quilòmetres de l'estació de Santiago, perquè s'havia de reduir la velocitat del comboi d'uns 200 a 80 quilòmetres per hora.

Sobre això, Lanchares ha destacat que existeix un protocol per a "la gestió d'anomalies" i que Mazaira no va utilitzar els canals adequats, tot i que el seu avís va ser comunicat per correu electrònic i consta en una acta d'una reunió de Renfe.

"Si a mi m'hagués arribat, hauria donat l'avís a Adif", ha argumentat, d'acord amb les fonts consultades, per cridar l'atenció sobre que ell va tenir constància d'això a posteriori.

De fet, el cap de seguretat de l'operadora ferroviària, segons les fonts consultades, ha descarregat també responsabilitats sobre dues persones més que van comparèixer després de conèixer-se l'actuació de Mazaira: José Luis Rodríguez Vilariño i Ángel Lluch.

Desconnexió de l''ERTMS'

Pel que fa a un altre dels punts pels quals està implicat en el sinistre, la desconnexió de l''ERTMS' (European Raïl Traffic Management System, Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu) embarcat en el tren, Lanchares ha al·legat que això no influeix ja que es torna al sistema "anterior", l''Asfa', del qual ha arribat a afirmar que és més segur que un 'ERTMS' "degradat".

Lanchares va sol·licitar a Cortabitarte la desconnexió per fallades d'interferències i aquest el va autoritzar el mateix dia de la demanda, per un període d'un mes. No obstant, un any després seguia sense estar instal·lat i es va produir el descarrilament.

Diversos pèrits coincideixen que la seva presència hauria canviat les coses, a l'atraure l'atenció del maquinista amb un senyal sonor.

Més preguntes del jutge

Notícies relacionades

Segons les fonts consultades, el titular del Jutjat d'Instrucció número 3 ha fet més preguntes a l'investigat que el fiscal, mentre que altres parts personades en la causa han lamentat no poder interrogar el declarant.

Al voltant de les 11.15 hores s'ha reprès la sessió amb la compareixença de la tècnic d'Ineco Laura López, que va aprovar l'informe d'avaluació de la línia, i que estava citada per a les 12.00 hores.