nova mobilitat

El cotxe elèctric compartit triomfa a Madrid mentre Barcelona el frena

Les dues companyies que operen a la capital d'Espanya han aconseguit més de 300.000 usuaris en només 2 anys

Colau impedeix que s'instal·lin les empreses a l'espera d'una normativa que englobarà també bicis i motos

zentauroepp40436345 coche compartido carsharing171006212000

zentauroepp40436345 coche compartido carsharing171006212000

4
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró
Manuel Vilaseró

Periodista

ver +

Els petits vehicles elèctrics que es lloguen per minuts comencen a formar part del paisatge de Madrid. Les dues companyies de car sharing que s’han instal·lat a la capital d’Espanya, Emov i Car2go, han aconseguit més de 300.000 usuaris en molt poc temps i s’anuncia per a aquest mes d’octubre l’entrada d’un tercer operador. La capital d’Espanya s’està convertint en un referent europeu d’aquest tipus de transport verd mentre que Barcelona, amb problemes de contaminació semblants, impedeix que s’instal·lin aquestes empreses a l’espera d’elaborar una normativa que englobarà tota la mobilitat compartida, incloses bicis i motos.

El sistema amb què funcionen les dues companyies és molt simple. Els usuaris es donen d’alta per internet pagant una mòdica quantitat (un màxim de 9 euros) i una vegada obtinguda l’acceptació de l’empresa ja poden baixar-se al mòbil l’aplicació que els indicarà on estan aparcats els vehicles més pròxims. Aquests es poden reservar amb una antelació de fins a 20 minuts. Una vegada situats al costat del cotxe, es dona l’ordre d’obrir des de l’aplicació i ja només s’ha d’agafar la clau de la guantera per posar-se a circular.

TRES VEGADES MÉS BARAT / Car2go, amb vehicles de dues places, cobra 0,21 euros per minut, mentre que Emov, amb quatre places, en cobra 0,24. Un trajecte de 20 minuts que en un taxi a Madrid pot costar 15 euros, com ha pogut comprovar aquest diari, amb Emov surt a tan sols 4,8. Una tercera part.

La clau d’aquesta oferta és que quan s’acaba el trajecte no s’ha d’anar a cap garatge a tornar el vehicle. Es pot deixar aparcat en qualsevol carrer que estigui inclòs a l’àrea de servei i és gratis estacionar-lo a les zones verdes i blaves.

Aquest últim avantatge és el que Barcelona encara no ofereix i el que impedeix que aquestes empreses s’instal·lin aquí. A les dues ciutats estacionar amb vehicle elèctric a les zones regulades és gratuït, però a la capital catalana és necessari treure el tiquet i renovar-lo cada dues hores, fet que crea un problema logístic.

Una portaveu de l’àrea de Mobilitat explica que Barcelona està culminant una anàlisi del fenomen de la mobilitat compartida i veient fins a quin punt es pot compatibilitzar el servei que donen aquestes empreses i les de bici i moto amb l’ús de l’espai públic. «L’estudi es presentarà pròximament i més endavant es farà la normativa», afegeix. Una de les possibilitats és que funcioni amb règim de concessió o llicència, com el Bicing.

SENSE DUBTES / L’ajuntament encapçalat per Manuela Carmena no va tenir cap mena de dubte des del primer moment sobre els avantatges de recolzar, segons un portaveu, «una mobilitat amb zero emissions alimentada a partir de fonts renovables, que reporta beneficis de caràcter immediat per a la qualitat de l’aire». Gràcies a les iniciatives existents, «Madrid s’està convertint en un laboratori urbà de referència internacional per a l’experimentació de nous models de mobilitat compartida 100% elèctrica», sostenen.

El Pla de Qualitat de l’Aire aprovat recentment estableix a la pàgina 116 que «la mobilitat compartida està cridada a exercir un paper disruptiu en el sistema actual de transport urbà, facilitant la consecució dels objectius municipals de qualitat de l’aire, canvi climàtic i congestió».

COM VUIT COTXES PRIVATS / Un estudi citat en el pla estima que un cotxe multiusuari substitueix vuit cotxes privats, que passen gran part de la seva vida útil aparcats. A les dues empreses la mitjana d’ús oscil·la entre els 12 i els 15 recorreguts al dia. Els elèctrics també poden circular sense restriccions a les àrees de prioritat residencial com la que s’instaurarà al districte Centre a partir del juny de l’any que ve.

Car2go va ser la primera empresa a instal·lar-se, el novembre del 2015. Propietat de Daimler, amb una flota de 500 smarts fortwo, ha aconseguit en menys de dos anys fidelitzar 178.000 usuaris, encara que només opera dins dels 53 quilòmetres quadrats de l’ametlla central (àrea que queda a l’interior de la M-30, equivalent a les rondes de Barcelona).

El seu director de desenvolupament per al sud d’Europa, David Bartolomé, explica que tenen «moltes ganes d’instal·lar-se a Barcelona» i està convençut que «només és qüestió de temps». «La clau la té l’ajuntament», sosté.

Els beneficis del sistema per a les ciutats són «tan evidents» que no dubta que Barcelona hi acabarà donant llum verda. L’11% dels seus usuaris reconeixen que han renunciat a tenir cotxe propi. «Això vol dir que hem tret 18.000 vehicles contaminants de la circulació».

Notícies relacionades

L’èxit de Car2go va atraure la presència d’un nou competidor, l’Emov de PSA Peugeot Citröen, amb una flota de 550 Citröen C Zero. A l’oferir un vehicle més gran, amb el doble de places i cinc portes, i una àrea més gran (serveix diversos barris situats a l’altra banda de la M-30), la seva arrencada ha sigut encara més meteòrica. En els seus tres primers mesos –va néixer el 19 de desembre del 2016–, va atraure 100.000 clients. Fa mig any que no ofereix xifres però s’estima que, com a mínim, ja ronden els 150.000.

Per si no n’hi hagués prou, aquest mateix octubre una aliança de Renault i Ferrovial llançarà un tercer operador el nom del qual encara es desconeix. A un preu per revelar, oferirà un vehicle encara de més capacitat que el Citröen, el Renault Zoe, amb una autonomia homologada de 400 quilòmetres (uns 300 reals).