El 40% dels espanyols tenen només estudis bàsics

L'OCDE reprèn Espanya per la seva baixa taxa d'estudiants de FP

La bretxa entre homes i dones en estudis tecnològics supera la mitjana internacional

zentauroepp40058328 gra030  val ncia  11 09 2017 el curso escolar que hoy comien170912220935

zentauroepp40058328 gra030 val ncia 11 09 2017 el curso escolar que hoy comien170912220935 / Kai Forsterling

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez / Barcelona

El nivell educatiu dels espanyols ha millorat de manera significativa en l’última dècada, encara que 4 de cada 10 adults d’entre 25 i 65 anys no tenen estudis més enllà del graduat escolar, segons es desprèn de l’últim informe Panorama de l’educació (en anglès, Education at a glance) fet públic ahir per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE). L’estudi, de caràcter anual, recull estadístiques i indicadors dels 35 estats membres de l’organisme internacional, al qual pertanyen els països més desenvolupats.

L’informe assenyala que en el període comprès entre el 2006 i el 2016, el percentatge de població adulta que a Espanya només tenia un títol d’ESO o estudis inferiors es va reduir en gairebé nou punts, passant del 50,3% al 41,7%. En aquest mateix període, el percentatge d’adults amb estudis terciaris (universitat o FP de cicle superior) va millorar en set punts, al passar del 28,8% al 35,7%.

Amb tot, recull el mateix estudi, un de cada tres espanyols d’entre 25 i 34 anys, els denominats adults joves, no té ni títol de batxillerat ni de formació professional de grau mitjà. 

Sota el pes de la FP

 L’OCDE també reprèn Espanya per presentar «una baixa proporció de joves entre 25 i 34 anys matriculats en programes de formació professional i capacitació laboral en comparació amb altres països de l’OCDE (12% enfront del 26%)». Són xifres, de fet, molt semblants a les de l’informe del 2016, quan el percentatge de matriculats a FP va ser del 13%. Això, a pesar que les persones que compten amb una titulació de formació professional tenen una taxa d’ocupació del 74%, davant el 63% d’aquells que tenen una titulació general.

Malgrat aquest cop de bastó, la tendència, no obstant, «serà positiva en els pròxims anys, ja que la taxa de població adulta jove que únicament posseeix estudis bàsics a Espanya ha baixat gairebé 10 punts: del 44,4% al 34,7%, entre els anys 2000 i 2016», segons assegura el Ministeri d’Educació.

L’OCDE alerta així mateix que a Espanya existeix un «fort biaix de gènere» en els estudis científics, tecnològics, enginyeries i matemàtiques (STEM), on la proporció de les alumnes és molt inferior a la dels alumnes, i es queda fins i tot en el 12% en algunes àrees com les tecnologies de la informació i la comunicació. «Les autoritats públiques espanyoles tenen com a objectiu reduir la bretxa de gènere mitjançant serveis d’orientació i informació que assegurin la igualtat d’oportunitats entre homes i dones a l’hora d’escollir una àrea d’estudi», assenyala l’informe.

El sou dels mestres

Un altre dels indicadors analitzats en el Panorama de l’educació és el del salari dels professors, que a Espanya és superior al salari mitjà del conjunt de països de l’OCDE, «tant si es compara la retribució inicial com després de 15 anys o la retribució màxima en l’escala», indica el ministeri. 

Notícies relacionades

En els inicis de la carrera docent, els professors espanyols de primària tenen un salari un 22% superior a la mitjana de l’OCDE. La diferència és encara més gran a secundària, amb salaris inicials que superen al voltant del 30% les mitjanes internacionals en la primera etapa, mentre que en la segona etapa superen al voltant del 24% el

salari mitjà de l’OCDE, afegeix l’estudi.

Temes:

OCDE