Les guarderies tenen problemes per atendre nens especials

Un informe alerta dels problemes d'inclusió a menors amb necessitats o dificultats socioeconòmiques

zentauroepp38569394 barcelona  23 05 2017  espacio para padres en la escuela esc170905142256

zentauroepp38569394 barcelona 23 05 2017 espacio para padres en la escuela esc170905142256 / JOAN CORTADELLAS

1
Es llegeix en minuts

Un informe elaborat per la Fundació Pere Tarrés, l'Hospital Sant Joan de Déu i la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Ramon Llull revela les dificultats que tenen les guarderies per atendre nens amb necessitats educatives especials o amb dificultats socioeconòmiques.

L'informe, titulat "Model de guarderia inclusiva", reclama un model de guarderies "més inclusiu amb la diversitat i les necessitats especials de nens i famílies".

Segons l'informe, l'índex d'escolarització de nens de 0 a 3 anys a Catalunya és del 44,2%, tenint en compte tant els centres públics com els privats. No obstant, alerta l'informe, aquest índex d'escolarització disminueix en el cas d'aquells nens amb un entorn familiar de baix nivell educatiu o baix nivell econòmic.

A més, en el cas dels nens amb necessitats educatives especials, malgrat comptar amb places específiques a les guarderies de titularitat pública, l'informe evidencia "una dificultat real per atendre casos de pluridiscapacitat o de determinades malalties cròniques".

"Nou model de guarderia"

Per donar resposta a aquesta realitat, els experts de l'Hospital Sant Joan de Déu, de la Facultat de Psicologia i Ciències de l'Educació de la URL i la Fundació Pere Tarrés han establert "un nou model de guarderia capaç de garantir l'educació i la convivència de tots els nens i famílies atenent la seva diversitat i les seves necessitats específiques".

Segons l'informe, "durant l'etapa en què un nen assisteix a la guarderia, dels 0 als 3 anys, el seu cervell mesura aproximadament els dos terços de la seva mida definitiva i evoluciona a un ritme molt més accelerat del que ho farà posteriorment".  Per aquesta raó, "en aquest període l'aprenentatge emocional dels nens és clau i el seu impacte és molt profund".

Enfocament holístic

Notícies relacionades

El model de guarderies que planteja l'informe és el d'un centre educatiu "centrat en el nen, que garanteixi el desenvolupament saludable de tots els alumnes a través d'un abordatge interdisciplinari, corresponsable i holístic que s'adapta i aprèn de l'entorn".

La proposta integra tres perspectives: la sanitària de promoció de la salut, l'educativa i psicològica de desenvolupament del nen i la de l'educació social, d'integració de l'entorn social, per al qual es necessita personal qualificat en tots els àmbits de treball de la guarderia.