Catalunya multarà amb 2.000 euros els cotxes de lloguer amb conductor il·legals

Els cotxes hauran d'anar identificats i acreditar que operen amb reserva prèvia

La Generalitat crearà un registre electrònic abans de final d'any per regular el servei

fcosculluela35547157 el prat de llobregat 16 09 2016 ambiente en la terminal t1 d170731180910

fcosculluela35547157 el prat de llobregat 16 09 2016 ambiente en la terminal t1 d170731180910 / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez / Barcelona

Fins a 1.000 euros de multa si han carregat el passatger pel carrer, sense reserva prèvia, i 2.000 euros més per no portar un distintiu obligatori a la part inferior dreta del parabrisa. Són les sancions a les quals s’exposaran a Catalunya els vehicles de lloguer amb conductor (VTC), fonamentalment d’Uber i Cabify, que incompleixin el decret llei sobre mesures urgents per «ordenar els serveis de transport de viatgers» que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, presentarà avui al Consell Executiu de la Generalitat.

La normativa, anticipada ahir per Rull als integrants del Consell del Taxi de Catalunya, també preveu que les llicències que s’expedeixin a partir d’ara no puguin transmetre’s a terceres persones abans d’un període de dos anys, en la línia del que va  anunciar fa unes setmanes el Ministeri de Foment. L’objectiu és impedir que els que obtinguin noves autoritzacions acabin especulant amb aquestes autoritzacions.

Només a Catalunya, està prevista una cascada de 3.000 noves concessions (10.000 a tot Espanya) per ordre judicial. «La majoria d’aquestes 3.000 sol·licituds que probablement els tribunals concediran ben aviat estan en poques mans 

–va assenyalar el titular de Territori–. Hi ha una empresa que possiblement n’obtindrà 800 però que no disposa dels mitjans per operar-les totes».

Registre electrònic

La imposició de sancions s’agilitzarà, va subratllar Rull, amb la creació d’un registre electrònic en què constarà que el servei que presta un vehicle ha sigut reservat amb antelació. «També s’aplicarà als taxis convencionals que transporten passatgers d’un municipi a un altre», va dir el conseller, que va admetre que aquesta pràctica comporta, moltes vegades, problemes en el sector. 

Rull, que desconeix si serà possible arribar a acords amb les plataformes de lloguer de cotxes amb conductor (com les citades Uber i Cabify) per compartir la informació de les seves reserves, va precisar que el propòsit de la Generalitat és que el registre electrònic estigui ultimat «abans de finals d’any».

El decret redactat per Territori i Sostenibilitat preveu, així mateix, que els VTC d’altres comunitats autònomes que treballin a Catalunya i excedeixin el límit legal del 20% de serveis prestats en tres mesos s’exposen a sancions de fins a 4.000 euros. La Generalitat, va denunciar el conseller, ha decidit regular el sector, «en vista de la lentitud exasperant i la inacció» del Govern central.  

Modernitzar el taxi

Notícies relacionades

«Aquesta nova normativa anirà acompanyada, més endavant, amb la posada en marxa de mesures per a la modernització del sector del taxi», va afegir Rull. Entre altres possibilitats, va apuntar, hi ha la de fomentar l’ús del taxi compartit, amb la contractació per seient i el cobrament individual en moments del dia o en temporades en què es registri una falta de mitjans de transport públic, com a la nit, els dies festius o en llocs com els aeroports.

«També es podria impulsar el taxi a la demanda, és a dir, possibilitar preus pactats prèviament entre usuari i conductor en trajectes interurbans, sempre que el preu resultant no sigui superior al que resultaria d’aplicar la tarifa vigent o els taxis ambientalment nets, amb la incorporació progressiva de vehicles equipats amb motors adaptats per funcionar amb combustibles menys contaminants», va apuntar.