Anar al contingut

Stuttgart prohibeix la circulació de cotxes dièsel

A partir del 2018 la ciutat alemanya vetarà els vehicles contaminants

La mesura podria ampliar-se a altres grans ciutats d'Alemanya

CARLES PLANAS / BERLÍN

Enmig de l’espiral de polèmica que durant les últimes dues setmanes ha castigat el poderós sector automobilístic d’Alemanya, Stuttgart ha fet un pas endavant per evitar els creixents nivells de contaminació. Ahir, el tribunal contenciós administratiu de la ciutat alemanya va exigir la prohibició de la circulació de vehicles amb motors dièsel, un veredicte que malgrat poder ser objecte d’apel·lació suposa una gran victòria per a les organitzacions mediambientals.
El tribunal va remarcar que la prohibició, que accepta la demanda de l’oenagé Deutsche Umwelthilfe, permetrà reduir els nivells de contaminació de la ciutat produïts per les emissions de diòxid de nitrogen i amb això també es podran reduir els riscos per a la salut als quals estan exposats els seus ciutadans. A falta que es presentin recursos que puguin paralitzar aquesta decisió, la sentència entrarà en vigor l’1 de gener del 2018.
L’Estat federat de Baden-Württemberg, del qual Stuttgart és la capital, ha anunciat que estudia revisar aquesta mesura tot i que no s’ha pronunciat sobre la seva possible aplicació. El Govern d’aquest land, format per una coalició entre verds i cristianodemòcrates, pretenia que les companyies fessin millores en els cotxes, però el tribunal ha rebutjat de ple aquesta  opció assegurant que seria «insuficient» i que la salut dels ciutadans passa davant dels drets dels conductors.

VICTÒRIA MEDIAMBIENTAL

Les organitzacions mediambientals d’Alemanya, sens dubte un dels països més conscienciats d’Europa en la lluita contra el canvi climàtic, van celebrar ahir la decisió presa pels tribunals. «Ja no serà possible contaminar l’aire de les nostres ciutats amb gas tòxic dièsel», va apuntar Jürgen Resch, director executiu de Deutsche Umwelthilfe. El 2015, aquesta organització ja va denunciar que les emissions de diòxid de nitrogen a la ciutat de Stuttgart superaven gairebé en un 100% els límits establerts per la legislació. Anteriorment, aquesta demanda ja va ser acceptada a Düsseldorf, on encara està pendent de ser analitzada.
Aquesta mesura podria crear precedent i ampliar-se a altres grans ciutats com per exemple Munic i Berlín. Actualment, més de 12 urbs del país es troben amb denúncies interposades per la Unió Europea (UE) per superar els nivells de contaminació establerts. Tot i així, des del 2006 el país va fixar la delimitació d’espais verds urbans on els cotxes amb alts nivells d’emissions contaminants tenen prohibit circular. En ciutats com per exemple Berlín això va permetre reduir els nivells de contaminació de dièsel en més d’un 50%.
La setmana que ve, la capital alemanya acollirà la cimera del dièsel, en què diferents institucions del Govern i grans companyies ram del motor discutiran sobre tots aquests assumptes en un moment especialment delicat.