IMPULS ALS IDIOMES

Universitats estudia premiar a la selectivitat el coneixement d'una tercera llengua

El Consell Interuniversitari de Catalunya també debatrà si el requisit de B2 es comença a introduir en les noves titulacions

fcosculluela38869379 barcelona  13 06 2017  inicio pruebas ex menes de la selecti170613201007

fcosculluela38869379 barcelona 13 06 2017 inicio pruebas ex menes de la selecti170613201007 / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts

Buscar la manera d'assegurar que d'aquí 4 anys els universitaris catalans compleixin el requisit d'acreditar coneixements com a mínim del nivell B2 en una tercera llengua s'ha convertit en un dels reptes del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC). Per aquest motiu, Universitats té sobre la taula diverses propostes, com que a les PAU del 2018 tenir un cert nivell d'una tercera llengua compensi els estudiants que ho acreditin. Així, per exemple, es proposa donar puntuació extra en la fase específica que, sense eximir els alumnes de fer l'examen d'anglès, els ajudi a tenir més nota. Universitats també es planteja incorporar el requisit del B2 en graus nous per implantar-lo de manera més gradual.

Així ho ha explicat la secretària general del CIC, Mercè Jou, en declaracions a l'ACN. Jou considera que, d'aquesta manera, es pot premiar els estudiants "que han fet l'esforç" i incentivar i motivar els que no l'han fet, sigui en el nivell que sigui. Jou ha recalcat que aquesta possible compensació no eximiria els estudiants de fer l'examen d'anglès de les mateixes proves d'accés a la universitat, sinó que es buscaria com compensar els que tinguin cert nivell, amb acreditacions oficials, a través de més puntuació, un punt o mig punt, per exemple, en la fase específica.

Debat

Jou també ha avançat que s'està avaluant la possibilitat que l'exigència del B2, que havia d'entrar en vigor però que la junta del CIC ha acordat una moratòria al comprovar que la mesura perjudicaria el 25% dels estudiants, es comenci implantant i demanant en graus de nova creació. Són mesures, ha dit Jou, que encara estan en fase d'estudi i anàlisi, i es debatran amb les 12 universitats catalanes.

Notícies relacionades

La finalitat, ha especificat Jou, és que durant la moratòria els estudiants tinguin elements "que els motivin" a fer l'esforç d'aprendre una tercera llengua, que també necessitaran en un futur, tant durant els estudis com en la vida laboral. 

Moratòria

L'exigència d'acreditar el nivell B2 en una llengua estrangera abans d'aconseguir el títol de graduat va ser una mesura anunciada l'abril del 2013 pel llavors conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, per aconseguir millorar el nivell d'anglès, francès, alemany o italià dels universitaris catalans i facilitar la mobilitat i la competitivitat en el mercat laboral. La mesura, no obstant, ha fet un pas enrere aquest mes de juny, després que la Junta del CIC aprovés una moratòria de quatre anys després de comprovar que 1 de cada 4 estudiants no compliria aquest requisit l'any que ve. 

El B2 d'una tercera llengua per a beques internacionals

Després d'aprovar la moratòria de l'aplicació de l'exigència del nivell B2 d'una tercera llengua als graduats universitaris catalans, la Secretaria d'Universitats ha decidit incorporar aquest requisit entre les bases de les ajudes a la mobilitat internacional, de la convocatòria MOBINT. D'aquesta manera, els estudiants que vulguin optar a aquesta beca, que ajuda a finançar les despeses sobrevingudes pel fet d'estudiar en un altre país, i que està dotada amb 200 euros mensuals per un màxim de sis mesos, hauran d'acreditar oficialment aquest nivell. És una de les mesures que Universitats ha posat sobre la taula per reconèixer els estudiants que han arribat al nivell que es requeria inicialment.