VAGA CONTROVERTIDA

Embús per treure's el carnet de conduir

Els examinadors denuncien que les places alliberades per jubilació no s'ocupen

Asextra sospita que hi hagi interès a deixar que el sector es debiliti per privatitzar-lo

 

  / ACN / LUCIA BLANCO

2
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

El llast que condiciona la realitat del cos d’examinadors i, per tant, de les autoescoles espanyoles no s’ha precipitat els últims mesos, per més que sigui quan ha captat l’interès de l’opinió pública, sinó que fa sis anys que es troba en lenta maduració. Els mateixos en què no s’han renovat les places vacants per jubilació en aquest destí dependent de la Direcció General de Trànsit (DGT) i el Ministeri de l’Interior, com va recordar el president de la Federació d’Autoescoles de Catalunya (FAC), Raül Viladrich, en la seva compareixença davant la comissió d’Interior del Parlament.

La situació s’agreuja per la decisió de Trànsit de reduir de 16 a 13 el màxim d’alumnes que un examinador pot qualificar al dia, complint amb la normativa europea, i incrementant el període requerit perquè els alumnes puguin posar a prova la seva perícia al volant. Dues serioses dificultats que combinades expliquen en bona mesura el col·lapse del sector, i consoliden la percepció de la plantilla «d’afrontar una responsabilitat inassumible davant els recursos disponibles», com destaca Gustavo Palma, delegat a Catalunya de l’Associació d’Examinadors de Trànsit (Asextra).

Jornada laboral al carrer

«Patim una preocupant falta de personal i cal planificar millor els recursos disponibles. Amb prou feines hi ha una diferència de 50 euros en les retribucions dels funcionaris que passen la jornada laboral al despatx i els que passem la vida tirats al carrer, sense lavabo, passant calor, fred, mullant-nos amb la pluja. Per això ningú es vol formar com a examinador, i així seguirà mentre no hi hagi incentius», destaca l’examinador.

Palma remunta l’origen del problema fins i tot més enrere que la FAC, al recordar que el 2007 «una part del personal administratiu de l’Administració general va veure augmentats els seus emoluments gràcies a un complement específic», mentre als cossos més específics se’ls va assegurar que l’incorporarien «un any més tard». «Però va arribar la crisi, i les retallades, i res d’això s’ha complert», postil·la.

Notícies relacionades

Ni s’ha complert ni es preveu una solució ben aviat, segons Asextra, que denuncia la «manipulació» d’Interior a l’anunciar 500 noves places d’examinador abans de fi- nal d’any. «D’aquest mig miler, 430 pertanyen a promocions per pujar de la categoria C-2 [que cobren uns 1.250 euros nets, sense complements ni antiguitat] a la C-1, que s’embutxaquen 110 euros bruts més al mes», diu Palma. Així, «només entren 70 persones noves», i això «s’ha de contextualitzar en el centenar» que Asextra calcula que es jubilen aquest any i el que ve.

Palma apel·la a aquest context advers per fonamentar el seguiment del voltant del 79% de la vaga en el conjunt d’Espanya, un percentatge que s’eleva sensiblement a Catalunya, «rondant el 90%», i a Barcelona, «amb prop del 92%». I adverteix que espera que tot aquest «desgast» no sigui un estratagema de l’Administració per deixar que el servei es debiliti i obrir la porta a «privatitzar-lo», cosa que «repercutiria sensiblement en la qualitat del seu servei».