Un de cada set estudiants han patit 'bullying' a Catalunya

Una enquesta feta pels participants a l'informe PISA revela que als col·legis on hi ha més assetjament baixen els resultats

L'OCDE admet que és un problema greu, que ha crescut amb les noves tecnologies

mjibanez6902265 cuaderno del domingo tema bullying acoso escolar foto  laia 161020190215

mjibanez6902265 cuaderno del domingo tema bullying acoso escolar foto laia 161020190215 / LAIA ABRIL

4
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

La nova entrega de resultats que l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) va fer ahir, a partir de la informació extreta dels joves participants en l’informe PISA, és tota una radiografia a la generació que ara abandona l’escola: els espanyols de 15 anys es declaren, en termes generals, persones felices, diuen que mantenen una bona relació amb el seu col·legi o institut i es mostren satisfets amb els seus pares i els seus professors. 

Practiquen esport, però de manera bastant moderada; només uns quants (el 16%) estudien més de 60 hores setmanals, fan amics amb facilitat i la majoria té hàbits saludables o relativament saludables. Però també són uns addictes a internet (passen una mitjana de 47 hores setmanals connectats a la xarxa) i el 14% d’aquests han sigut víctimes, en algun moment de la seva vida, d’un cas d’assetjament escolar.

Aquestes són les principals conclusions que es desprenen de l’informe El benestar dels estudiants, que parteix de l’enquesta que voluntàriament van respondre els alumnes de 72 països que van participar al PISA del 2015. En aquesta edició, l’estudi inclou una nova anàlisi sobre el seu context personal i familiar després de contestar un qüestionari específic de 35 minuts, que, a més a més, en el cas d’Espanya, van completar directors, professors i pares.

A Catalunya, el percentatge de joves que havien viscut alguna situació de bullying s’eleva fins al 14,8%, una de les més altes d’Espanya, darrere de Galícia, segons aquest informe. La xifra és significativament superior a l’11% de joves que van registrar les conselleries d’Ensenyament i d’Interior en l’estudi portat a terme durant el curs 2011-2012 sobre la presència de l’assetjament escolar a les escoles catalanes.

Els joves espanyols de 15 anys  per fer amics, segons l'estudi

¿HAN SERVIT LES CAMPANYES? / Aquest augment no deixa de ser preocupant. Si estem pitjor que fa cinc anys, ¿quin efecte han tingut llavors les múltiples campanyes que des de fa anys que es van fent per a la prevenció del bullying?

L’OCDE admet que es tracta d’un problema greu, que a més a més s’ha vist augmentat per l’ús de les noves tecnologies. L’assetjament escolar a Espanya, «potser no és tan important ni tan violent com en altres països, però sí que és psicològic», va advertir ahir Andreas Schleicher, director de l’àrea d’Educació de l’organització internacional.

Els instituts, els professors i els pares «estan més conscienciats respecte de l’agressió física, però no en relació amb l’agressió social o psicològica, que és més difícil de detectar», va assenyalar el responsable de l’informe PISA. «Hi ha maneres de fer assetjament que són més invisibles però no per això són menys importants», va alertar.

I encara és més dolorós, si pot ser, que del 14% de joves que confessen haver viscut algun episodi de bullying durant el seu pas per l’escola, el 6% l’hagin patit de manera sovintejada, és a dir, durant més temps. La proporció d’estudiants espanyols que pateixen assetjament de manera regular a Espanya és molt similar a la d’Alemanya o el Perú (tots dos amb el 6,1%).

L’informe identifica la influència del bullying en el rendiment dels alumnes i assenyala que els centres en què el 10% dels seus estudiants pateixen aquest tipus de fustigament obtenen un resultat en Ciències 21 punts inferior que aquells centres educatius on les víctimes d’assetjament es redueixen al 5%.

LA RELACIÓ AMB ELS ADULTS / El paper que exerceixen els pares i els professors a l’hora d’ajudar els estudiants a abordar una situació de persecució escolar és determinant. Els docents «estan en una posició única per promoure relacions saludables entre els estudiants i intervenir en situacions d’intimidació», assenyala l’informe. Els pares poden ajudar, tant als agressors com a les seves víctimes, a aprendre a construir o reconstruir relacions sòlides i sanes amb els seus companys», insisteix.

El problema és que per fer-ho cal establir ponts de confiança i, vistes les respostes dels alumnes, als 15 anys la relació amb els adults sol ser fràgil. Per això, subratlla l’estudi de l’OCDE, l’efectivitat més important en la prevenció i erradicació del bullying la solen tenir els programes en què s’implica tots els alumnes d’un centre.

Professors i pares estan preparats que és més invisible

Notícies relacionades

A Espanya, el 92,6% dels pares asseguren que comparteixen com a mínim un àpat diari amb els seus fills (davant de la mitjana del 82% de la resta de països); un 79% manté habitualment converses sobre diferents temes amb els menors (la mitjana és del 70%), mentre que un 74,4% parla de manera sovintejada sobre què fa el seu fill al col·legi (davant del 52% global).

Amb tot, els joves catalans són els espanyols menys inclinats a parlar de les seves coses amb els seus pares. El 89,5% admet que ho fa habitualment, després de l’institut, davant del 93,9% de castellanolleonesos.