Un nou tall de les vies a Montcada causa endarreriments d'una hora a 15.000 passatgers

La població tensa el pols amb Foment pel soterrament del tren, que ja ha matat 168 veïns

icoy37609839 montcada170309212104

icoy37609839 montcada170309212104 / JORDI PUJOLAR

2
Es llegeix en minuts
ALBERT SEGURA / MONTCADA I REIXAC

El temps passa i sembla que no es mou res a Montcada i Reixac. «Farts», «cansats» i «menyspreats» pel Govern central és com se senten els veïns segons el que van explicar ahir  en l’homenatge a les 168 persones que han mort a les vies ferroviàries al seu pas per la població des de la seva instal·lació. L’acte el van organitzar de manera conjunta l’ajuntament, la ciutadania i la Generalitat. Després de l’homenatge hi va haver un nou tall total de les vies, que va causar endarreriments superiors a una hora a 15.000 passatgers. En total se’n van veure afectats 40 trens de sis línies de Rodalies.

    

L’ambient comença a ser pesat en aquesta mena d’actes, que reivindiquen el soterrament promès i acordat amb el Govern d’unes vies que travessen el centre de la ciutat i que no només compliquen el dia a dia dels veïns, sinó que també posen la seva vida en perill. L’homenatge d’ahir va comptar amb una representació nombrosa de municipis pròxims com Ripollet o Badalona, però també de la Generalitat a través del secretari de Territori i Mobilitat, Ricard Font.

ESPELMES D’HOMENATGE SOBRE LES VIES

L’homenatge a les 168 persones que han perdut la vida a les vies de Montcada va culminar amb la col·locació d’unes espelmes a les tanques que impedeixen l’accés a la infraestructura. Però part dels participants van optar per fer més visible aquest gest i van decidir col·locar-les a sobre dels raïls. I amb això, el tall de la via ja va ser una realitat.

  

 No van ser suficients les paraules d’un agent d’una empresa de seguretat privada, que va intentar persuadir part dels manifestants per evitar el tall. «¿I seràs cada dia aquí o només avui perquè no tallem la via? ¿Hi seràs demà per evitar que algú mori atropellat?», l’ interrogava un veí. El silenci per resposta. No per falta d’educació o d’arguments. Era un silenci de comprensió.

    

A poc a poc els veïns van ocupar les vies, primer les de les línies R2 i R11 i posteriorment les de la R4 i la R7, durant gairebé tres quarts d’hora. Això va obligar Renfe a derivar el servei de Rodalies per Cerdanyola i Mataró, mentre que als passatgers cap a Girona els recol·locava en trens d’alta velocitat.

Notícies relacionades

    

«Tenim una profunda ràbia i impotència per les víctimes futures, que tots sabem que hi haurà», va lamentar Ramon Bueno, portaveu de la Plataforma Tracte Just-Soterrament Total. El 22 de març vinent una comissió tècnica estudiarà un projecte que redueix de 400 milions d’euros a 200 el cost del soterrament de les vies.