infraestructures

Catalunya i València denuncien que les obres del 'ramal madrileny' del corredor mediterrani van més de pressa

Mónica Oltra critica que el Govern persisteixi en la seva aposta per l'"Espanya central" en detriment de la "perifèrica"

icoy37220007 atocha170209210849

icoy37220007 atocha170209210849 / Luca Piergiovanni

2
Es llegeix en minuts
NACHO HERRERO / VALÈNCIA

Tot i que pugui semblar xocant, el corredor mediterrani també passa per Madrid. Té dos ramals, un que uneix Algesires amb València passant per la capital d’Espanya, i un altre des de la capital valenciana fins al port andalús. Així ho va acordar el 2011 el Govern espanyol amb Brussel·les perquè tots dos traçats es beneficiessin de fons comunitaris. Sis anys després, ha passat el que ja va advertir aleshroes Catalunya i ara també denuncia València: els diners per a les obres han arribat abans al traçat mesetari que al marítim.

«El ritme d’execució del corredor mediterrani és molt diferent depenent de si parlem del ramal madrileny o del catalano-valencià», va denunciar ahir a València el secretari d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, afegint-se a les crítiques de Josep Vicent Boira, secretari d’Obres Públiques de la Generalitat Valenciana, que havia lamentat el dia anterior que el túnel entre les estacions d’Atocha i Chamartín, valorat en 935 milions d’euros, les obres del qual ja han començat, es pagui amb fons del corredor.

Tots dos responsables públics, que van coincidir en un acte a València, rebutgen que el traçat mesetari es consideri corredor mediterrani i que l’autèntic vagi a més a més a molta menys velocitat. «Mentre a Madrid veiem que hi ha plans per connectar Barajas amb l’ample europeu, el ministre de Foment no ens dona dates per fer arribar Rodalies al Prat, que és ample  ibèric», va assenyalar Font.

PARADOXA SENSE SENTIT 

«Ens diuen que el maig del 2018 estarà feta la duplicació Vandellòs-Tarragona, però aquesta obra no es considerarà corredor mediterrani, perquè no té ample internacional», va seguir el secretari d’Infraestructures. «Mentrestant, veiem com a Madrid es quadrupliquen vies amb amplada internacional. Una paradoxa sense sentit», va acabar dient Font.

Notícies relacionades

«Que el Govern sempre aposti per l’Espanya central en detriment de la perifèria està esgotant la paciència de l’Espanya perifèrica, especialment de la mediterrània», es va sumar la vicepresidenta de l’Executiu valencià, Mónica Oltra.

En la mateixa línia es va expressar el navilier Vicente Boluda, president d’AVE, un important lobby empresarial que ha fet de la reivindicació del corredor una de les seves banderes. «El corredor mediterrani és un, el que va d’Algesires al centre d’Europa passant per Almeria, Múrcia, València i Barcelona. És el traçat que té sentit. S’han de dir les coses com són i no crec que el Mediterrani passi ara per Conca», va ironitzar. A més a més, va subratllar que la utilitat d’un traçat i l’altre no es poden comparar: «El corredor central només serveix per portar mercaderies d’Algesires al centre d’Europa i del que es tracta és de poder portar-les d’un punt a un altre del traçat».