Els bons professors es deixen gravar a la classe

Els pedagogs defensen l'ús de les càmeres a les aules per millorar la qualitat de la docència

El dispositiu de vídeo mai s'hauria d'utilitzar amb fins punitius, adverteixen

zentauroepp36817789 ies joan brudieu de la seu retira la c mera instal lada dins170109141421

zentauroepp36817789 ies joan brudieu de la seu retira la c mera instal lada dins170109141421 / RAMON GABRIEL

1
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / LA SEU D'URGELL

¿Com pot un professor repartir el material que s’utilitzarà a la classe en menys de dos minuts i sense que això alteri l’ordre de l’aula? Hi ha vídeos de professors que ho ensenyen. També n’hi ha per mostrar com és possible millorar en l’ensenyament de Matemàtiques o en l’aplicació d’un dictat. L’entrada de les càmeres a les aules, però per gravar el professor, és un fenomen gairebé inèdit a Catalunya, però cada vegada més utilitzat per investigadors i pedagogs. «En molts països és una eina molt útil per a la millora de la qualitat docent», explica Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, especialitzada en l’àmbit educatiu i una de les promotores del programa d’innovació pedagògica Escola Nova 21.

Notícies relacionades

«La millora en un professor pot arribar, evidentment, per la incorporació d’innovacions tècniques, però també per ofici, per l’adquisició d’hàbits i maneres de treballar, i s’està comprovant que la gravació en vídeo facilita l’observació, l’anàlisi i el comentari entre companys», indica Palacín. Són diverses les universitats catalanes que ja han introduït aquest sistema de treball en les seves investigacions en l’àmbit pedagògic, i fins i tot la Conselleria d’Ensenyament està estudiant implicar-se en aquesta mena d’accions, «sempre amb l’objectiu de contribuir a la millora de la qualitat docent», indica el seu director al servei territorial de Lleida, Miquel Àngel Cullerés.

Els pedagogs coincideixen que  no ens hem d’oposar per sistema a l’ús de càmeres a les aules, «però sempre amb un propòsit formatiu». Mai se’ls haurien de donar fins punitius o de vigilància. «Entre altres raons, perquè arriba un moment que els alumnes s’acaben acostumant a les càmeres, que al principi poden resultar-los intimidatòries», explica Maria Rosa Buxarrais, catedràtica de Teoria i Història de l’Educació a la Universitat de Barcelona (UB), que va utilitzar gravacions de classes escolars per a la seva tesi doctoral.