El Govern activa el rescat de l'AVE del Pertús

El Consell de Ministres rescindeix el contracte de TP Ferro, l'empresa presidida per Florentino Pérez, i pren el control del tram amb l'Executiu francès

El cost per a la Hisenda pública pot arribar fins als 500 milions d'euros, encara que Foment espera que la xifra sigui molt inferior

icoy14567248 gi04  le perthus  francia   17 11 2010   efectivos160610204517

icoy14567248 gi04 le perthus francia 17 11 2010 efectivos160610204517 / ROBIN TOWNSEND

2
Es llegeix en minuts
MANUEL VILASERÓ / MADRID

El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres la rescissió de la concessió del tram Figueres-Perpiñán de l'AVE a l'empresa TP Ferro, dirigida pel president del  Reial Madrid, Florentino Pérez. L'import del rescat podria alcanzar fins a 500 milions d'euros, encara que el Ministeri de Foment sosté que serà molt inferior. Una empresa pública hispà francesa es farà càrrec de la gestió de la infraestructura.  

 La decisió donarà “tranquil·litat a tots els usuaris dels trens que circulen per aquest túnel, donat que seguiran funcionant", ha assegurat el ministre portaveu del Govern, Íñigo Méndez de Vigo, en la roda de premsa posterior a la reunió de l'Executiu.

 Dilluns que ve, Espanya i França firmaran a París l'acord por el que els dos Estats es faran càrrec de la infraestructura. Per a això, Adif i el seu homòleg gal ja han constituït una empresa conjunta que es denomina Línea Figueres Perpignan (LFP), participada a parts iguals, que tindrà la seva seu social a Madrid.

 LLARG LITIGI JUDICIAL

 La rescissió del contracte i l'assumpció del túnel per part dels Estats ha tingut lloc després que TP Ferro, participada a parts iguals per les constructores ACS i Eiffage, no superés el concurs de creditors en que estava immersa des de feia un any i es veiés abocada a la liquidació.

 La banca creditora no va acceptar el pla que les constructores van plantejar per reestructurar i abonar el deute de 557 milions d'euros que suporta el túnel d'aquest primer AVE transfronterer.

 En aquestes circumstàncies el Govern es veurà obligat a fer front a la denominada responsabilitat patrimonial de l'Estat, recollida en un contracte de concessió hecho a la medida de les constructores. El ministeri de Foment ja va admetre fa mesos que no le tocarà més remei fer front a aquest pagament encara que pensa plantar batalla en cuanto a l'import.

 Els advocats de Florentino van estimar al seu dia que la quantitat podria arribar fins als 500 milions d'euros mentre fonts pròximes a Foment rebaixaven la xifra a "una quantitat molt inferior" vaticinant "un llarg litigi que dirimiran els tribunals en els pròxims anys". EL PERIÓDICO ja va avançar el juny passat que el contracte firmat al seu dia pel Govern d'Aznar era molt favorable a la concessionària.

 INVERSIÓ DE 1.000 MILIONS

 ACS i Eiffage, a través de TP Ferro, es van adjudicar el 2003 la construcció i posterior explotació durant 50 anys d'aquesta infraestructura, considerada una de les mayores obres d'enginyeria civil, que va suposar una inversió de 1.000 milions d'euros.

 Els endarreriments acumulats en la posada en servei del túnel i en la seva connexió amb la xarxa AVE dels dos països, així com el limitat trànsit de trens que registra, constitueixen les causes de la quiebra de la concessió.

 TP Ferro ha emprès en els últims anys tres arbitratges internacionals per reclamar diferents quantitats a Espanya i França. Un d'ells lo van perdre, l'altre va decaure i el tercer encara està pendent de resolució.

 

Notícies relacionades