El fracàs escolar encara afecta gairebé el 20% dels estudiants espanyols

Educació destaca que és la xifra més baixa d'abandonament escolar de la història, però la UE ha marcat l'objectiu del 15% per al 2020

El ministeri celebra la millora, però no esmenta que la majoria dels estudiants que abandonen són fills de famílies vulnerables

1
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

L'abandonament educatiu prematur (un dels indicadors més rellevants del fracàs escolar) s'ha situat, durant el segon trimestre de l'any, en el 19,7%, la xifra més baixa comptabilitzada mai a Espanya, però encara lluny del 15% fixat per la Unió Europea com a objectiu per al 2020. Tot i que des de l'inici de la crisi la tendència dels alumnes a abandonar els estudis és decreixent, el sistema educatiu espanyol encara no aconsegueix que un de cada cinc joves acabi l'educació secundària obligatòria (ESO) o que, si l'acaba, segueixi cursant estudis postobligatoris de batxillerat o formació professional (FP).

En el transcurs de l'última legislatura s'ha registrat un descens de 6,62 punts en la taxa d'abandonament educatiu prematur, segons ha informat aquest dilluns el Ministeri d'Educació. L'any 2011, l'abandonament escolar se situava en el 26,32%; va passar al 24,7%, el 2012; al 23,6%, el 2013, i al 21,9%, el 2014.

El gener passat, el ministeri va atribuir el descens, que per primera vegada va ser inferior al 20%, a l'ampliació de l'oferta de formació professional dual, uns estudis que, segons l'Administració, cada vegada atrauen més estudiants. No va esmentar, no obstant, que només un 4% dels alumnes de FP segueixen aquesta modalitat. Tampoc va entrar a analitzar el perfil socioeconòmic dels joves que abandonen l'escola, que la gran majoria ocupen els nivells més vulnerables de la societat.

Notícies relacionades

El ministeri també 'es va oblidar' d'assenyalar que després dels anys de bonança econòmica, quan l'abandonament escolar prematur va afectar un de cada tres estudiants, els últims anys s'ha produït un retorn sostingut dels joves al sistema educatiu propiciat per les poques possibilitats que ofereix el mercat laboral, recorden els sindicats.

MÉS NOIS QUE NOIES

Segons dades de l'enquesta de població activa (EPA), el fracàs segueix afectant més els nois que les noies: un 23,7% d'ells abandonen els estudis, mentre que l'abandonament de les alumnes se situa en el 15,5%. Per comunitats autònomes, els percentatges d'abandonament més baixos es registren al País Basc (8,7%), Cantàbria (10,4%) i Navarra (10,7%), i els més alts a les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, amb un 28,1%, seguides de les Balears, amb un 26,9%, i la regió de Múrcia, amb un 25,4%.