ADAM, 7 ANYS (BARBERÀ DEL VALLÈS)

L'Adam ja no va al «col·le dolent»

L’Adam juga sota la mirada del seu pare al jardí de casa, a Barberà del Vallès, aquesta setmana.

L’Adam juga sota la mirada del seu pare al jardí de casa, a Barberà del Vallès, aquesta setmana. / ÁLVARO MONGE

2
Es llegeix en minuts

L'Adam té set anys i dilluns passat va començar en un nou col·legi, a Barberà del Vallès. El nen ha canviat d'escola després que els seus pares consideressin que a l'anterior no se li prestava l'atenció que necessita un nen autista com ell per progressar al seu propi ritme. El col·legi on ara va l'Adam compta amb una unitat especialitzada. La família estudia denunciar la Generalitat per vulneració de drets fonamentals.

«L'Adam ja ens advertia que alguna cosa estranya passava quan cada matí ens deia col·le dolent». Entre llàgrimes, Olga Perea assegura que el seu fill, amb un 36% de discapacitat, no rebia el tracte que li corresponia. El trastorn li provoca un retard global que se suma a l'epilèpsia que pateix i a una disfàgia de líquids. «Vam descobrir que, mentre que la resta de companys feien activitats, ell quedava en un racó amb adhesius i estisores, i la professora ens va dir que d'aquesta manera s'estava quiet una estona», explica plorant Perea. La mare assegura que al nen li canviaven els bolquers davant la resta de companys, cosa que va generar burles i que a classe el deixaven de banda, cosa que al seu torn va provocar l'animadversió de l'Adam per l'escola.

A més, denuncia la mare, el nen no rebia l'hora i mitja d'educació especial que requeria: «La persona encarregada d'impartir-la era el director, però es veu que no podia sortir del despatx», ironitza Perea, que va traslladar la seva queixa a Ensenyament i al Síndic de Greuges.

Ara han posat el cas en mans d'advocats. «Quan a un nen com l'Adam l'apartes en un tamboret mentre la resta de companys juguen, s'estan vulnerant els seus drets, i per això hem presentat una reclamació davant la Generalitat», explica Luis Quílez, advocat de la família. Preparen també una denúncia contra la Generalitat. «Tenim gravacions de les converses i testimonis que demostren que les coses no es van fer bé», assegura, i per això demanaran una indemnització pel dany sofert.

Notícies relacionades

El Departament d'Ensenyament defensa que es va seguir el protocol d'anàlisi perquè els alumnes obtinguin el millor aprenentatge possible en funció de les seves possibilitats. «Les hores assignades estaven ateses amb dos professionals i es va fer un pla individual per al nen, però els pares insistien que no es complien les hores de vetllador assignades», apunta Lluís Baulenas, director dels serveis territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental.

Els especialistes van recomanar que el nen fos escolaritzat en un centre d'educació especial, però davant el rebuig de la família es va optar per traslladar-lo a l'escola Miquel Martí i Pol, que compta amb una unitat especialitzada, on també s'ha tramitat el trasllat de la seva germana, de 4 anys i sense discapacitat. Ara se seguirà l'evolució de l'Adam al nou centre per determinar-ne l'adaptació. ALBERT SEGURA