PROJECTE FRACASSAT

El túnel de l'AVE que uneix Espanya i França, en concurs de creditors

L'empresa conjunta d'ACS i Eiffage seguirà garantint el pas de trens

2
Es llegeix en minuts

El Jutjat Mercantil de Girona ha declarat en concurs de creditors TP Ferro, societat conjunta d'ACS i la francesa Eiffage que va construir i actualment explota el túnel de l'AVE sota els Pirineus que uneix l'estat espanyol i l'estat framcès.

El jutge "constata la concurrència del pressupost objectiu per declarar el concurs, per trobar-se l'empresa en situació d'insolvència", segons diu en el seu acte, amb data d'aquest dimarts, 1 de setembre, i nomena al despatx d'advocats Arraut i Sala Reixachs com a administrador concursal de TP Ferro, al qual atorga un termini de dos mesos per presentar un informe sobre la situació de la companyia.

Posteriorment, la firma podrà presentar la seva proposta de conveni i el seu pla de viabilitat per superar la insolvència.

La societat gestora de l'AVE transfronterer va sol·licitar voluntàriament el mes de juliol passat el concurs, al no aconseguir refinançar el seu deute ni amb els seus bancs ni amb els governs d'Espanya i França, promotors d'una infraestructura que va suposar una inversió de 1.000 milions d'euros.

ACS i la francesa Eiffage, les constructores que el 2003 es van adjudicar el contracte de construcció i posterior explotació d'aquest túnel, actualment en servei, ja havien sol·licitat el 'preconcurs' el mes de març passat, data en què va vèncer el seu passiu sense que haguessin arribat a un acord de refinançament. D'aquesta forma, es van dotar d'un termini de quatre mesos més per intentar reestructurar el deute, si bé finalment, el mes de juliol passat, es van veure abocats al concurs.

Infraestructures inviables

El túnel transfronterer de l'AVE se suma així al llistat d'altres grans infraestructures construïdes en els passats anys que també han fet fallida o han resultat inviables, com són vuit autopistes de peatge, el magatzem de gas Castor o els aeroports de Castelló i Ciudad Real, aquest últim promogut per la iniciativa privada. Quan van presentar la sol·licitud de concurs, la societat constituïda per ACS i Eiffage va manifestar la seva confiança que suposi un nou període de temps per aconseguir un acord.

Notícies relacionades

"L'objectiu segueix sent arribar ràpidament a un acord amb totes les parts implicades en el projecte que aporti una solució definitiva a la situació de precarietat actual i a la falta de sostenibilitat del model economicofinancer de la infraestructura", van indicar llavors les empreses. Mentrestant, les empreses han dotat de mitjans al túnel perquè pugui seguir operant i canalitzant el trànsit de trens entre Espanya i França "amb les mateixes condicions de seguretat, fluïdesa i regularitat".

El túnel de l'AVE entre Figueres i Perpinyà és el primer tram de ferrocarril d'Alta Velocitat transfronterer i una de les grans obres mundials d'enginyeria civil. Es tracta d'un tram d'AVE de 44,4 quilòmetres de longitud, dels quals 8,3 quilòmetres corresponen al túnel construït sota els Pirineus. El projecte va suposar una inversió de 1.000 milions d'euros, uns 600 milions dels quals corresponen a finançament públic aportat per Espanya, França i la UE.