Anar al contingut

La ciència estudia si la pol·lució del trànsit contribueix a l'obesitat

Diversos estudis ja apunten que aquests gasos causen un desordre hormonal que fa acumular greix

Investigadors catalans analitzaran en 2.500 nens si les emissions dels cotxes propicien el sobrepès

ÀNGELS GALLARDO / BARCELONA

L'augment fins ara imparable a Catalunya, i a la resta d'Espanya, de l'obesitat i el sobrepès en nens cada vegada més petits (es diagnostica a menors de 2 o 3 anys) podria tenir una relació causal amb la contaminació de l'aire de les ciutats emesa per la combustió de vehicles de motor, encara que és evident que no seria el motiu exclusiu del preocupant increment d'un fenomen que ja afecta el 14% de la població catalana menor de 17 anys. Aquesta vinculació, difosa en recents estudis publicats per universitats dels Estats Units i Europa, serà objecte d'un imminent estudi poblacional que impulsen els investigadors del projecte Infància i Medi Ambient (INMA), col·lectiu que analitza l'efecte que els contaminants ambientals exerceixen en la salut de les persones. Estudis precedents de l'INMA han detectat la influència d'un d'aquests gasos, el diòxid de nitrogen (NO2), en el desenvolupament i la salut dels fetus i els nens de poca edat.

En la investigació de l'INMA, que està previst que s'iniciï els mesos vinents, hi participaran les 2.478 dones, i els seus fills, que ja han intervingut en anteriors estudis d'aquest col·lectiu sobre la conseqüència de les emissions quotidianes de NO2 en l'ambient. Aquest grup de voluntàries va ser captat en les consultes obstètriques dels centres d'assistència primària (CAP) catalans quan van iniciar una gestació i en la setmana 12 hi van anar a sotmetre's a la primera ecografia fetal pautada. Allà se les va convidar a participar en investigacions, amb continuïtat en el temps, en què s'aniria analitzant l'evolució dels seus fills al llarg del seu creixement i en aspectes concrets. Les participants, molts dels fills de les quals ja han fet els 8 o els 10 anys, s'han desplaçat fins al seu CAP quan se'ls ha requerit per obtenir alguna dada o accedir a algun mesurament.

HIPÒTESI A DEMOSTRAR / La relació causal entre les emissions de NO2 pel trànsit i el desenvolupament de l'obesitat és, de moment, «una hipòtesi a demostrar», adverteix Mònica Guxens, investigadora adscrita al Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL), que ha participat en els estudis de l'INMA, si bé, adverteix, es tracta d'una sospita ja constatada en estudis anteriors. L'últim d'ells, publicat per la facultat de Medicina d'Universitat del Sud de Califòrnia, va vincular clarament l'exposició continuada a la contaminació causada pel trànsit de les ciutats amb l'imparable augment de les xifres d'obesitat en nens i adults experimentat als països desenvolupats, i de forma especial als EUA, on el 40% de la població és obesa o presenta sobrepès. Els nens espanyols encapçalen la xifra de menors afectats a Europa, una dada que els investigadors relacionen amb l'escassetat de mesures mediambientals dirigides a frenar l'esmentada emissió de gasos tòxics. La Comissió Europea va advertir el juliol passat al Govern espanyol de la «persistència continuada» amb què Barcelona supera el nivell màxim permès de NO2, a causa del trànsit, en l'aire.

DISRUPTOR ENDOCRÍ / Aquest contaminant actuaria com a disruptor endocrí, o hormonal, és a dir, com a inductor de l'acumulació en l'organisme de substàncies químiques que alteren l'equilibri amb què se secreten les diferents hormones, interrompent alguns processos fisiològics que aquestes haurien de dirigir. Aquest desequilibri interacciona amb les funcions del sistema endocrí provoca que el cos acumuli greix en comptes de múscul, argumenta un estudi elaborat pel Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa-Fisiopatologia de l'Obesitat i Nutrició (CIBERobn), organisme que finança el Ministeri d'Economia i Competitivitat.

El CIBERobn, integrat per 24 grups d'investigació sobre l'obesitat d'institucions científiques de tot Espanya, ha analitzat les possibles relacions causals entre l'epidèmia mundial d'obesitat i l'exposició creixent als contaminants tòxics, entre ells l'NO2. Segons les seves observacions, els compostos químics de les emissions del trànsit són solubles en greixos, cosa que facilita que s'acumulin amb facilitat i es mantinguin durant molt temps en l'ambient i les persones. «En el 88% de la població general encara és possible detectar traces de DDT, malgrat que aquest pesticida es va prohibir a tot el món el 1978», va indicar l'investigador Javier Salvador, membre de CIBERobn i president de la Societat Espanyola d'Endocrinologia i Nutrició.

La influència dels contaminants del trànsit en l'expansió de l'obesitat tindria al seu torn una influència negativa en la conservació i la sostenibilitat del medi ambient, indiquen estudis britànics sobre el mateix tema, publicats a la revista International Journal of Epidemiology. La seva tesi indica que les persones obeses són responsables d'una emissió més elevada de NOa l'atmosfera que la població prima. Un exemple d'això seria la població del Vietnam, que, s'ha comprovat, consumeix un 20% menys d'aliments i també contamina molt menys que la dels EUA.

Temes: Malalties

Per oferir-li la millor experiència possible estem canviant el nostre sistema de comentaris, que passa a ser Disqus, que gestiona 50 milions de comentaris en mitjans d'arreu del món cada mes. Ens disculpem si aquests primers dies hi ha algun procés extra de 'login' o si el servei no funciona al 100%.