Desembarcament a l'institut

La reforma arriba aquest curs a secundària, on estan previstes les revàlides i la segregació d'alumnes Ensenyament no separarà els estudiants de 3r d'ESO a les classes de 'mates'

3
Es llegeix en minuts
M. J. I. / MADRID

El desplegament de la LOMCE arriba aquest any, el segon de la seva entrada en vigor, als instituts de secundària, encara que no serà fins al pròxim 2016-2017 quan els canvis previstos en la nova normativa siguin més evidents. Aquí, a la secundària, és on s'implantaran dos dels elements més controvertits de l'anomenada llei Wert: la segregació dels estudiants als 15 anys en diferents itineraris (en funció de si estudiaran després batxillerat o de si faran FP) i les qüestionadíssimes revàlides, que ahir els consellers autonòmics d'Educació van exigir retirar, o almenys modificar.

De moment, a partir del 14 de setembre, estudiaran sota l'ordenament de la LOMCE els alumnes de primer i tercer d'ESO i els de primer de batxillerat. A primària, on la llei ja va aterrar l'any passat en els cursos senars (primer, tercer i cinquè), el desplegament serà ja complet. Això significa -i aquesta és gairebé l'única novetat en aquesta etapa- que els alumnes que acabin sisè hauran d'enfrontar-se a finals de curs a una nova modalitat d'avaluació externa, organitzada en aquest cas per les autonomies.

A Catalunya, no obstant, la Generalitat ja ha anunciat que seguirà mantenint els ja coneguts exàmens de competències bàsiques que s'estan realitzant des del 2008. La Conselleria d'Ensenyament ha programat aquesta avaluació en el seu calendari escolar per als dies 4 i 5 de maig del 2016 i, en principi, segons fonts del departament de la Generalitat, no contempla incloure preguntes relatives a Ciències Socials i Ciències Naturals (Coneixement del Medi, com se'n segueix dient), malgrat que totes dues són assignatures troncals a la LOMCE. «Els criteris que s'apliquen són criteris PISA», insisteix la consellera.

Abans de l'inici del curs

Com ja va passar l'any passat amb la primària, on a Catalunya no hi va haver ni canvis de temaris, ni nous llibres de text (encara que sí que es va avançar un any la prova d'avaluació diagnòstica d'aquesta etapa i la Religió va ser assignatura d'oferta obligatòria en totes les escoles), la previsió és que per als estudiants d'institut tot segueixi més o menys igual que en cursos anteriors. «El currículum d'ESO, que seguirà sent competencial, s'aprovarà abans que comenci el curs», ha anunciat la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, en declaracions a aquest diari. Catalunya és una de les poques comunitats autònomes (juntament amb Andalusia, Astúries, Canàries, Múrcia i el País Basc) que encara no ha publicat el corresponent decret autonòmic, en què es regula com seran i què s'avaluarà en cada assignatura.

«És un currículum pedagògicament molt estudiat. Si ha trigat temps a aprovar-se és perquè s'hi ha treballat tants mesos com han sigut necessaris. No hem volgut que fos improvisat o precipitat», subratlla Rigau. «Ha obtingut informes favorables en tots els organismes als quals s'ha presentat», afegeix. Les matèries del currículum es distribueixen en àmbits de coneixement, cosa que permet equiparar la Llengua Castellana amb la Llengua Catalana i reservar hores per a la Música i l'Educació Plàstica, que amb la llei del ministre Wert quedaven relegades.

Notícies relacionades

La principal novetat serà per als alumnes de tercer d'ESO, que tindran una hora setmanal més de Matemàtiques. En batxillerat, els que escullin la modalitat de Ciències Socials i els que hagin optat per la d'Humanitats compartiran aula en la majoria d'assignatures, a l'haver-se unificat aquestes dues opcions.

L'hora extra de Matemàtiques (seran 35 hores més en tot el curs) és la fórmula a la qual ha recorregut Ensenyament per evitar la separació entre Matemàtiques orientades a les Ensenyances Acadèmiques (per anar a batxillerat) i Matemàtiques orientades a les Ensenyances Aplicades (per a FP) que preveu la LOMCE per als alumnes de tercer. Si la llei segueix endavant en els termes actuals, la segregació es completaria a quart curs. La Generalitat espera evitar-ho oferint als alumnes l'alternativa d'un títol compactat, amb assignatures dels dos itineraris.