Revisió de la seguretat

Les aerolínies ordenen que cap pilot es quedi sol

Només Iberia i les companyies d'Israel i els EUA prenien ara aquesta precació

Alguns experts opinen que s'haurà de replantejar tancar totalment la cabina

3
Es llegeix en minuts
MANUEL VILASERÓ / MADRID

Diverses companyies aèries de tot el món com Norwegian Airlines, Eihad de Dubai o Easyjet van remetre ahir a les seves tripulacions la instrucció taxativa que cap pilot es pot quedar sol a la cabina. Si el seu company s'ha d'absentar per anar al lavabo, fer un volt o qualsevol altra necessitat ha de ser substituït per un altre membre de la tripulació. Va ser la primera mesura preventiva presa per les aerolínies a iniciativa pròpia després de saber-se que el copilot de Germanwings va poder aprofitar una absència del comandant per atrinxerar-se a la cabina i portar a terme el seu pla suïcida gràcies al fet que les portes de la cabina poden ser bloquejades des de dins després de l'11-S. Les administracions aeronàutiques encara no s'han pronunciat sobre això, ni Lufthansa ha anunciat que pensi sumar-s'hi.

L'atemptat de les Torres Bessones de Nova York va imposar els ferris controls dels aeroports que tantes molèsties causen però també una protecció de la cabina dels pilots que la va convertir en un fortí inexpugnable. Es tractava d'evitar que els terroristes poguessin tornar a prendre els comandaments d'una nau per usar-la com a arma. Per a això no n'hi havia prou amb el blindatge de la porta, com es va fer, ni proveir-la de codis per teclejar que només coneguessin la tripulació, com els que es van implantar. Es va establir també un mecanisme de bloqueig, un comandament de tres posicions, que dóna a la persona a l'interior la possibilitat d'impedir l'entrada es faci el que es faci des de fora.

BLOQUEIG SEMPRE / Davant la possibilitat que els pilots quedin inconscients per alguna raó, la majoria de companyies, entre elles Lufthansa, segons va explicar ahir, tenen un sistema que permet l'obertura de la porta si al cap de cinc minuts de teclejar un codi no s'obté resposta. «Però això no serveix quan el que està dins no vol que entris, perquè et pot bloquejar tant sí com no», explica Francisco Cruz, expert en seguretat aèria del Col·legi Oficial de Pilots de l'Aviació Comercial (Copac). Aquest opina que una vegada acabada la investigació d'aquest cas potser s'habilitirà un sistema alternatiu d'accés contra el tancament voluntari.

UNA MESURA ABANDONADA / Mentre arriba aquest moment, Cruz creu que no és una mala opció establir que el pilot mai es pugui quedar sol. De fet, els protocols aprovats després de  l'11-S incloïen  aquesta mesura i així es va transmetre a les tripulacions en els manuals, però amb el temps «la majoria de les companyies ho van abandonar». Només les de més risc terrorista com les israelianes o nord-americans ho mantenien. Iberia i Vueling també, encara que els seus responsables no van voler donar ahir cap detall. «La seguretat no s'explica, s'aplica», va assenyalar una portaveu.

Altres, com Qatar Airways, ho havien reimplantat fa un any després de diversos successos que van alertar del perill: la desaparició del MH370 del Malaysia Airlines, on també hi ha la hipòtesi d'un acte intencionat d'un pilot; el suïcidi de Moçambic, calcat al dels Alps; així com altres casos on el blindatge va posar en risc l'aparell.

SEGRESTADOR / Va ser el cas del vol d'Ethiopian Airlines amb destinació a Roma que el 14 de febrer de l'any passat va ser segrestat pel copilot. El  va desviar a Suïssa després de tancar-se a la cabina aprofitant que el comandant havia anat al  lavabo.

Notícies relacionades

El blindatge de les portes també ha donat diversos ensurts per la seva complexitat. A un avió de Delta Airlines, per exemple, se li va avariar el mecanisme i no hi va haver manera que el comandant pogués tornar al seu lloc. Afortunadament, el copilot va poder aterrar d'emergència ell sol a l'aeroport més pròxim. Un pilot recorda un altre cas en què un col·lega japonès va confondre el comandament d'obertura amb el del timó de cua. Va haver de corregir sense el comandant una maniobra que va estar a punt d'acabar en sinistre.

Carlos Villacorta, advocat especialitzat en sinistres aeris, creu que ha arribat el moment de fer balanç. «A vegades es prenen determinades mesures per augmentar la seguretat sense preveure les implicacions negatives que poden tenir», adverteix aquest expert.