Revisió de la seguretat

Exàmens psicològics en 2 minuts

Els tests depenen del grau d'exigència de cada companyia

1
Es llegeix en minuts
M. V. / MADRID

La normativa comunitària exigeix que els aspirants a pilot passin rigorosos exàmens psicofísics que a l'hora de la veritat depenen del «grau de rigor que aplica cada operador», segons Francisco Cruz, expert en seguretat aèria del Col·legi Oficial de Pilots de l'Aviació Comercial (Copac). Alguns són molt complets i altres, molt menys. Un altre pilot que prefereix mantenir-se en l'anonimat va explicar que a la seva aerolínia l'examen psicològic «no passa d'una conversa d'un parell de minuts».

Suposant que el copilot de Germanwings hagués superat un examen tan rigorós com els que porta a terme la matriu del grup,  Lufthansa, el cert és que, una vegada a la companyia, les revisions mèdiques que es porten a terme cada any o cada sis mesos segons l'edat, no entren a examinar la situació mental de l'empleat. Tret del cas que aquest hagi patit una depressió o una altra afecció psicològica que l'hagi obligat a donar-se de baixa.

Passar per aquest tràngol no els exclou necessàriament de l'ofici. El copilot de LAM Moçambic que es va estavellar a propòsit amb 33 persones a bord patia depressions des de feia un any per problemes familiars greus.

Ments torturades

Notícies relacionades

Un altre pilot creu que l'escassa incidència del suïcidi en vol registrat fins ara ha influït perquè els controls no siguin tan exhaustius, cosa que «podria canviar a partir d'ara». La decisió d'immolar-se i morir matant centenars de persones només està a l'abast de ments molt torturades.

La veritat és que aquest tipus de successos només havia tingut protagonistes de països orientals o musulmans, on el suïcidi forma part de la cultura. També companyies amb escassos mitjans i pilots amb males condicions laborals que alguna vegada havien sigut el detonant de la tràgica decisió. Amb l'arribada de les companyies de baix cost, aquest tipus de condicions laborals han arribat al món occidental. «Abans es vigilava molt qui es contractava però ara, com passa a la resta de sectors laborals, amb els sous que s'ofereixen, no es tenen aquests miraments i el risc en el nostre camp és molt gran», reflexionava un altre pilot.