Anar al contingut

SINGULAR SENTÈNCIA PER PLAGI

Ni el pessebre és sagrat

Un tribunal condemna una firma del Maresme per vendre figures de Nadal copiades

J. G. ALBALAT
BARCELONA

El Nadal és símbol de pau, amor i felicitat. Per tradició cristiana, el pessebre és un dels elements que transmeten aquests valors. Però el negoci dels pessebres no se salva de les lluites internes per dominar el mercat. Ni tampoc se salva de la pirateria. Almenys això és el que es desprèn del plet que ara ha resolt l'Audiència de Barcelona. Un tribunal ha donat la raó a l'empresa Oliver Art, que es dedica, des del 1914, a crear i vendre figures de pessebre, i ha condemnat la mercantil Reilaflor S.A. a deixar de comercialitzar determinades obres, a retirar dels comerços els seus productes i a pagar una indemnització de 90.254 euros per competència deslleial. La sentència pot ser recorreguda.

98 anys d'antiguitat. Primer al barri de Sants, a Barcelona, i ara a l'Hospitalet de Llobregat. Manel Oliver és el representant de la tercera generació de l'empresa que porta el seu cognom. Els 40 treballadors d'aquesta fàbrica, que exporta, sobretot, a Europa i Sud-amèrica, elaboren cada setmana milers de figures del pessebre: els reis, el sabater, el carnisser, els pastors, el ferrer, el corral de l'ase, l'esmolet. Tot l'elenc de personatges i escenaris tradicionals.

«La nostra empresa és coneguda arreu del món. Aquesta setmana he estat en una fira a Frankfurt sobre productes nadalencs i tenim oficines a França, Alemanya i Itàlia. El 80% de la nostra fabricació són figures del pessebre, i la resta, objectes de Nadal», diu Oliver. I com passa en altres sectors, el plagi és habitual. «Ens copien a tot arreu: Alemanya, França i fins i tot la Xina. Ens hem de defensar», explica amb amargor.

Menys vendes

Uns grans magatzems van ser el lloc on va descobrir la guerra sense quarter que mantenien altres empreses per dominar el sector. Entre el 2008 i el 2010, Oliver Art va veure reduïts a un terç els encàrrecs. «Ens compraven menys i vam descobir que als prestatges hi havia articles semblants als nostres en un 80% i amb un embalatge gairebé igual. El consumidor els confonia amb els nostres productes», detalla l'empresari. Les figuretes de la discòrdia estaven sent distribuïdes per l'empresa Reilaflor, especialitzada en flors i radicada al Maresme.

La discussió judicial se centra en nou figures (de l'esmolet als pastors) de la marca Durexina. En una primera sentència, un jutjat mercantil va desestimar la demanda d'Oliver Art perquè, al seu entendre, no existia risc de confusió i les figures de pessebre «no gaudeixen d'una singularitat competitiva que distingeixi en el mercat el seu origen empresarial».

L'Audiència de Barcelona ha anul·lat aquesta decisió i considera que Reilaflor ha incorregut en actes de «competència deslleial» i de «confusió», i per això ordena el cessament de la comercialització de les seves figures. Segons la sentència, els embalatges de l'empresa condemnada tenen «les mateixes figures, en la mateixa disposició, i amb fons i ambientacions idèntics». La semblança era tan gran que un hipermercat va tornar a Oliver unes partides que havia comprat a Reilaflor.

0 Comentaris
cargando