els efectes

La pol·lució de l'àrea de BCN baixa però segueix en un nivell perillós

Més de la meitat de les estacions superen els límits europeus en diòxid de nitrogen

Les millores dels últims anys equivalen a retirar 22.100 cotxes de la circulació

1
Es llegeix en minuts
ANTONIO MADRIDEJOS
BARCELONA

El dosímetre de la plaça de Gal·la Placídia, al barri barceloní de Gràcia, va iniciar les seves anàlisis dimecres passat amb una contaminació molt baixa, gairebé residual. Bufava el vent, que hi ajuda una mica. A les quatre de la matinada, per exemple, comptabilitzava un sol microgram de diòxid de nitrogen (NO2) per metre cúbic d'aire. A les nou del matí, no obstant, la voràgine de cotxes i camions va elevar els nivells fins a 70 micrograms, el màxim diari. A partir de llavors, els mesuraments van oscil·lar entre 44 i 55, però es van tornar a disparar a l'arribar la nit i tornar el trànsit. Cada dia es repeteix el mateix patró.

És així. La contaminació atmosfèrica de l'àrea de Barcelona va a la baixa, especialment en el cas de les partícules de menys de 10 micres (PM10), però la presència de NO2, un gas tòxic que pot afectar greument el sistema respiratori, segueix sent excessiva. De fet, no s'ha millorat gaire en l'última dècada tot i que les exigències europees són cada vegada més grans: el 2000, la mitjana diària no podia superar els 60 micrograms, mentre que el llindar del 2010 és de 40.

Notícies relacionades

EL PITJOR, EL CENTRE / Les dades facilitades pel Departament de Medi Ambient ho corroboren: 14 de les 25 estacions de l'àrea metropolitana incloses en l'informe marquen 40 micrograms o més com a mitjana anual diària. Els pitjors resultats s'obtenen al centre de Barcelona, mentre que els millors procedeixen de Gavà i Viladecans. Les indústries hi tenen un paper important, però és sobretot un problema dels cotxes i els camions. L'envelliment del parc mòbil i l'abundància de motors dièsel -ladieselització, com l'anomenen els experts-, han diluït els avanços, que també n'hi ha.

Medi Ambient calcula que les mesures que s'han posat en marxa aquests últims anys han estalviat l'emissió de 450 tones anuals de NO2, a més de 32 tones de PM10, «l'equivalent a retirar cada dia de les carreteres 22.100 vehicles», subratlla la conselleria. Entre aquestes mesures, és clar, figura la limitació de 80 quilòmetres per hora. No obstant, si es vol «donar compliment als requeriments de la Unió Europea», com recorda Medi Ambient, caldrà anar més enllà.