NO S'HAN OBERT EXPEDIENTS

Foment investigarà si els controladors han planejat les baixes abans de denunciar davant la Fiscalia

Aena denuncia que es tracta d'absències "deliberades per pressionar" la negociació del conveni laboral

La gran majoria de les baixes són improvises i es deuen a estrès i ansietat

2
Es llegeix en minuts
AGÈNCIES

El Ministeri de Foment estudiarà si l'elevat nombre de baixes laborals dels controladors aeris podria respondre a un pla organitzat com a mesura de pressió pel canvi de l'organització laboral abans de denunciar les presumptes irregularitats davant la Fiscalia, segons han informat fonts del Ministeri.

Les mateixes fonts han explicat que s'estan produint 'baixes exprés', ja que cap supera els cinc dies de durada, cosa que provoca que la Seguretat Social no pugui sotmetre els treballadors a una revisió mèdica. Fins i tot alguns d'ells han sol·licitat l'alta voluntària 24 hores després de presentar la baixa.

Els motius de les baixes

Foment esperarà a rebre els informes de la Seguretat Social amb tota la informació sobre el nombre de controladors que van presentar baixes laborals, els motius i la durada de les baixes abans de concretar les seves denúncies davant la Fiscalia.

Durant el cap de setmana, vuit controladors de l'Aeroport del Prat de Barcelona van comunicar per telèfon les seves baixes minuts abans de l'hora d'incorporació al seu lloc. A Barajas, Madrid, es va donar el cas d'un controlador que va demanar hores sindicals a les 22.00 hores, just en el moment en què començava a cobrir el torn de nit.

El 90% de la baixes sol·licitades es deuen a situacions com estrès, ansietat, i no a malalties amb quadros mèdics més senzills de determinar pels especialistes o una inspecció de la Seguretat Social.

Buscant un acord

Per altr banda, les mateixes fonts de Foment han mostrat la seva voluntat de buscar un acord amb els controladors per evitar els retards que estan afectat el trànsit aeri als principals aeroports espanyols.

En aquest sentit, els representants sindicals dels controladors i els responsables d'Aena es tornaran a reunir demà per continuar la negociació d'un conveni laboral que s'adapti a la Llei aprovada el mes d'abril passat, que va atorgar l'organització laboral dels controladors a Aena.

Baixes justificades

A més, el sindicat majoritari de controladors, Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA) destaca que les baixes mèdiques dels controladors, estan justificades mèdicament i són fruit de la mala organització dels torns, però que estan totalment d'acord amb les investigacions pertinents per aclarir les baixes.

Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) ha demanat que s'investiguin en la inspecció de la Seguretat Social aquestes "baixes massives" i, si es troben fonaments, seran denunciades davant la Fiscalia.

L'estiu pot complicar-se

Des d'USCA asseguren que l'actual situació "no és nova" i, que si els torns se segueixen gestionant com fins ara, el que queda d'estiu serà "més complicat" que el que està sent el mes de juliol, motiu pel qual explicarà demà aquesta circumstància en una roda de premsa a Madrid.

AENA ha assenyalat aquest cap de setmana que "l'acumulació de baixes" al Centre de Control de Barcelona "té l'evident objectiu d'entorpir el trànsit aeri", mentre que des del sindicat s'ha argumentat que aquesta situació es deu al fet que els torns i el personal estan "molt ajustats" i qualsevol baixa té conseqüències en el trànsit, negant que les baixes de personal que s'estan produint es deguin a consignes sindicals que persegueixin pressionar les negociacions del conveni col·lectiu.

Retards del cap de setmana

Notícies relacionades

En la jornada d'ahir es van produir retards en aeroports com Barcelona, València o Alacant com a conseqüència que 28 dels 61 controladors que haurien d'haver treballat al Prat no ho van fer, al·legant baixa mèdica.

Els sindicats insistien aquest cap de setmana que es tractava de baixes laborals amb motius mèdics i que no responen a cap consigna sindical en plena negociació col·lectiva com diu Aena.