Anar al contingut

ESPECTACLE COLOSSAL A XANGAI

'Window of the city', de la Fura dels Baus, és l'únic muntatge permanent a l'Expo de la Xina

ADRIÁN FONCILLAS
XANGAI / ENVIAT ESPECIAL

A l’Expo de Xangai, lletania de desmesures, ha estrenat la Fura dels Baus el seu muntatge més colossal. Amb quatre espectacles diaris durant sis mesos, Window of the city tindrà dos milions d’espectadors. Serà la seva obra més llargament representada i amb més públic presencial. És l’únic grup amb un muntatge permanent a l’Expo.

La proposta de la Fura va ser elegida entre diverses opcions, Cirque du Soleil inclosa, com la idònia per al concepte de «millor ciutat, millor vida» de l’Expo. Demanaven un musical per a tots els públics. La Fura ja va estrenar el 2007 a la Xina la fragorosa Imperium, que va provocar menys comentaris sobre els seus aspectes artístics que sobre el regateig amb la censura. Sexe, violència i altres ingredients indigestos estaven prohibits aquesta vegada. «No volíem anar d’enfants terribles, sinó entretenir. Ja ens van criticar quan vam actuar als Jocs Olímpics. És una qüestió de professionalitat, i també un repte», diu Carlus Padrissa, codirector juntament amb Àlex Ollé.

L’argument és més que simple. Les aventures d’un àngel incapaç de volar i una nena trista per diferents ciutats (Osaka, Nova York, París, Londres, Sydney i Barcelona) fins a trobar-se a Xangai. Més de 60 ballarins xinesos participen en l’obra, però el protagonisme descansa en set torres de cubs gegants i mòbils, que varien constantment l’estructura d’un escenari giratori. Incorporen ­pantalles de llums LED que projecten una història paral·lela a la dels actors. És un espectacle en 3D que no requereix ulleres. L’ADN furero també està en la potència visual, i serà difícil de superar.

Els aparells pesen 30 tones, costen més d’un milió d’euros i estan fabricats a la Xina. «Ens han posat tots els mitjans sense discutir. Només aquí es poden fer tan ràpid i que funcionin a la perfecció», assenyala Alfons Flórez, el dissenyador. Difícilment s’utilitzaran un altre cop. El pavelló, de 4.000 metres quadrats i aforament de 2.500 espectadors, víctima de la piqueta al final de l’Expo, tampoc.

Més mobilitat

No falten els habituals vols, aquesta vegada millorats i amb aroma xinesa. La Fura ha après dels especialistes de les pel·lícules Tigre i drac i La casa de les dagues voladores. Els nous arnesos són més petits i permeten més mobilitat. Fins a 22 actors volen al mateix temps.

El dispendi xinès es va esgotar amb el material. La Fura va acceptar rebaixar el caixet a la meitat per perseverar en el mercat xinès, clau per a grups de teatre o fabricants de cotxes. Ni Barcelona ni la Generalitat hi han posat ni un duro, es lamenten. Només han rebut ajuda del pavelló espanyol.