Anar al contingut

L'escola Jacint Verdaguer de Sant Sadurní d'Anoia guanya el premi Catalunya Educació

Ha estat premiada per la seva condició de centre de referència en l'ús de l'ordinador a l'aula

RAFA JULVE
SANT SADURNÍ D'ANOIA

Són les onze del matí. Els alumnes de sisè de primària de l'escola Jacint Verdaguer de Sant Sadurní d'Anoia surten disparats de l'aula d'Anglès per disfrutar de l'esbarjo, però abans han de deixar el material escolar a la seva classe. Res de llibretes. Res de carpetes forrades amb fotos dels Jonas Brothers o de Hannah Montana. Sota el braç només porten un llibre i un ordinador portàtil per cada estudiant. Aquest és el verdader quadern escolar en aquesta escola de l'Alt Penedès, guardonada amb el premi Catalunya Educació 2008 precisament per això, per fer de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) una eina totalment integrada a l'aprenentatge.

No es tracta de tenir unes mag- nífiques classes d'informàtica, sinó d'informatitzar totes les classes. I de fer-ho des de l'educació infantil i primària. Perquè, com explica el director del centre, Josep Maria Esteve, fins i tot els més petits dediquen "el 30% de l'horari" a utilitzar les computadores i altres màquines. Llavors ja comencen a descobrir les múltiples possibilitats que ofereix la tecnologia, encara que de vegades sigui "més divertit pintar o fer dibuixos, perquè l'ordinador es penja molt", expliquen dos nens de segon curs de primària mentre unes companyes llegeixen en una pantalla. A la classe del costat, un escolar assenyala en un text de la pissarra digital les paraules que li va dictant la mestra.

La immersió en les TIC s'efectua principalment a través de l'ordinador (a partir de cinquè de primària, cada alumne ja disposa d'un portàtil per a ell sol), però també mitjançant molts altres mecanismes. A l'aula de música, les tradicionals flautes dolces han donat pas als teclats i als sintetitzadors ("així els xavals poden fer mescles i compondre", comenta el director). Davant, a la zona de robòtica, aprenen a crear i programar petits autòmats "mitjançant una activitat en què també aprenen moltes matemàtiques i molts altres coneixements".

15

anys de treball

Convertir el Jacint Verdaguer en un centre educatiu de referència a tot Catalunya pel que fa a l'ús de les noves tecnologies no s'ha aconseguit d'un dia per l'altre. "Ja fa 15 anys que estem desenvolupant aquest projecte --explica el responsable de l'àrea de secundària, Robert Muñoz--. Fins i tot hem hagut de reformular la metodologia, en el sentit que les assignatures no es poden impartir d'una manera tan rígida com es feia antigament". És a dir, que els alumnes de primer d'ESO que en aquest moment són --segons marca el seu horari-- a classe de Català, el que fan en realitat és aprendre múltiples matèries mentre investiguen amb el PC sobre les llengües del món.

Tot i que també hi ha exàmens, l'avaluació contínua és el que pesa més en la nota final dels estudiants. A quart d'ESO, per exemple, estan presentant els treballs sobre les marques i la publicitat que han elaborat durant aquest trimestre en les assignatures de Català i Castellà. En grups de tres (un coordinador, un encarregat de buscar material i un corrector lingüístic), primer van recopilar informació, després la van desenvolupar i ara l'exposen amb un Power Point.

Fins que arriba l'hora del pati i el president de l'AMPA, Eduard Trens, aprofita per subratllar que les quotes i les activitats que organitzen els pares per recaptar fons (uns 350.000 euros a l'any) són, a més del que aporta Educació, una part essencial en aquest projecte. El motor que permet que cada nen porti sota el braç un ordinador amb la seva foto de carnet a la tapa. Els adhesius dels seus ídols, assegura una nena, estan prohibits.

0 Comentaris
cargando