AUTOREGULACIÓ DELS MITJANS

El Consell Audiovisual presenta consells per abordar l'anorèxia a la televisió

1
Es llegeix en minuts
EUROPA PRESS / BARCELONA

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha presentat una sèrie de consells per als professionals de la ràdio i la televisió sobre el tractament de l'anorèxia i la bulímia, entre els quals destaca no incloure en horari protegit (de sis de la tarda a deu de la nit) publicitat de productes destinats a la pèrdua de pes.

Els consells del CAC pretenen fomentar l'autoregulació dels mitjans quan tracten temes vinculats als trastorns de la conducta alimentària en la publicitat, els informatius, els magazins i els programes de ficció. La iniciativa ha sorgit arran d'una petició de l'Associació contra l'Anorèxia i la Bulímia i el document final ha comptat amb l'elaboració de la Conselleria de Salut, el Col·legi d'Infermeria de Barcelona i el Col·legi de Metges de Barcelona.

Diversitat del físic

Durant la presentació del document, que recull 26 recomanacions, la consellera Victòria Camps ha destacat que, si bé no hi ha hagut un augment de queixes, "potser es banalitza" el tema de l'anorèxia en algunes informacions i es dóna "una sola imatge de la persona, l'adolescent, jove, prima, ideal", i ha advocat per una "diversitat" més gran del físic de les persones.

Pel que fa a la publicitat, el CAC demana que la informació sobre productes de pèrdua de pes, com saciants i dietètics, sigui "clara" i que no causi "confusió". Proposa no presentar els productes com a "miraculosos" ni com a "imprescindibles" en la dieta de les persones, així com no atorgar-los propietats nutritives que no tenen. Aconsella no presentar productes i begudes ensucrats, com llaminadures isnaksper substituir els àpats habituals, sobretot quan es dirigeixen a nens i adolescents.

Sense sensacionalisme ni morbo

Notícies relacionades

Sobre la producció de continguts audiovisuals, el CAC diu que s'ha d'evitar el sensacionalisme i el morbo en les informacions, a més d'anar molt amb compte amb el vocabulari. Aconsellen no donar noms dels medicaments ni facilitar pàgines web d'internet. El CAC demana minimitzar l'efecte dels estereotips i els cànons de bellesa, cosa que inclou les presentadores dels programes i els informatius.

El document inclou un apartat dirigit als pares, com a responsables de l'educació dels fills, i aposta per fomentar un esperit crític davant els mitjans de comunicació, sobretot davant cossos molt prims en nens, adolescents i joves.