DEBAT EXTRAORDINARI A LA CAMBRA CATALANA

Endesa i Red Eléctrica duen el seu intercanvi d'acusacions al Parlament

Els presidents de les companyies elèctriques es culpen mútuament de l'apagada de Barcelona

El Govern i l'oposició constaten la falta d'inversions però ningú se'n fa responsable

4
Es llegeix en minuts
NEUS TOMÀS / BARCELONA

Després de 10 hores de debat parlamentari, encara es fa molt difícil saber com es va produir l'apagada i per tant qui va ser el responsable del desastre que va deixar milers de barcelonins sense subministrament durant moltes hores o gairebé tres llargs dies. En una compareixença insòlita, els presidents d'Endesa, Manuel Pizarro, i de Red Eléctrica Española (REE), Luis Atienza, van anar a la Diputació Permanent de la Cambra catalana, per evidenciar que cap de les dues companyies --la primera, encarregada de la distribució i la segona del transport de l'energia-- està disposada a assumir responsabilitats. Tot al contrari. Tots dos es van dedicar a culpar-se mútuament, i a glossar el seu interès per Catalunya amb una marejadora llista de xifres.

Pizarro no va decebre, i amb un discurs vehement va refusar reconèixer cap error. Això sí, davant de l'agressivitat cap al que és català que va mostrar durant la negociació de l'opa de Gas Natural, ahir es va desfer en elogis a Catalunya. En la seva versió dels incidents que van causar l'apagada del 23 de juliol, va insistir a responsabilitzar REE de tots els problemes, i en concret de les fallades a la xarxa de transport. Pizarro va rebutjar les acusacions de falta d'inversió, i va recordar que del 2007 al 2009, Endesa té previst destinar més de 3,3 milions d'euros a Catalunya, i va proclamar que la seva empresa és "el principal inversor de Catalunya".

LA QUALITAT I EL REBUT

En un avís a consumidors i administracions, Pizarro va recordar que les noves fórmules de producció, per exemple les vinculades a energies renovables, encareixen el preu final, encara que ningú vulgui sentir parlar d'un increment de la factura de la llum. "Qualitat alemanya a preu tercermundista no pot ser", va sentenciar.

Per la seva part, Atienza, malgrat "lamentar" l'intercanvi d'acusacions, no va fer res per evitar-ho. Es va defensar de les crítiques de Pizarro pagant-li amb la seva mateixa moneda. I és que Atienza va coincidir que el problema està en la xarxa, però no en la de REE, sinó en la d'Endesa. "Si els cables cauen és pel deteriorament acumulat durant anys. L'única explicació, un dèficit de manteniment", va insistir.

Atienza no es va poder deslliurar d'unapresumpció de culpamés gran a ulls de l'oposició per la seva vinculació al PSOE. No en va, REE és una empresa semipública que té el monopoli del transport elèctric i el president de la qual és nomenat pel ministre d'Indústria. Un punt que li va anar com l'anell al dit a CiU per recordar que, en aquest cas, qui el va designar no va ser un altre que l'anterior titular de la cartera i avui president de la Generalitat, José Montilla. En aquesta línia de raonament, el diputat Oriol Pujol no va dubtar a buscar el paral.lelisme amb una altrabèstia negrade la temporada, AENA, l'empresa que ostenta el monopoli de la gestió aeroportuària. Al final, l'única cosa que va quedar clara és que hi ha un problema evident a la xarxa. Però els diputats no van arribar a fer-se una idea clara d'on és aquest problema: si a la xarxa del transport (REE) o a la de la distribució (Endesa), o a totes dues. El Govern, català que a la tarda va rebre un tracte de guant blanc per part de les empreses, i la Comissió Nacional de l'Energia hauran de dilucidar, en vista dels informes tècnics encara en curs, qui té la raó o part d'ella.

Si a la tarda tot van ser bones paraules, al matí la compareixença dels consellers Antoni Castells i Joaquim Nadal es va ajustar més al guió de retrets propi de la política en estat pur. Mentre el rei del divan, Woody Allen, rodava al parc de la Ciutadella, a uns metres del Parlament, els polítics van interrompre les seves vacances per constatar que els catalans pateixen una crisi d'autoestima provocada per l'apagada, els problemes de Rodalies i els col.lapses a les autopistes.

El Govern, a través del titular d'Obres Públiques va obrir la caixa dels laments: "Catalunya pateix un dèficit històric d'infraestructures". Ningú va negar aquest retard, però ningú en va voler assumir la culpa. El Tripartit i CiU es van acusar mútuament, i mentres el Govern es va mostrar satisfet per la seva actuació, els nacionalistes es van esforçar a deslegitimar-lo. "Aquest govern no està a l'altura", va proclamar el líder de CiU, Artur Mas, des de la tribuna reservada a la intervenció dels consellers.

Una vegada constatat el dèficit d'infraestructures i l'escepticisme dels ciutadans, va arribar el moment de les apel.lacions a la unitat. Castells va insistir en el fet que la divisió contribueix a la desconfiança, i va afegir que recuperar la falta d'inversió és "una qüestió de país".

Notícies relacionades

PETICIONS DE DIMISSIÓ La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va estar present en la majoria d'intervencions. El Govern, implícitament, va reconèixer que les relacions amb la titular del ministeri no són bones, mentre que ERC i PP directament en van exigir la dimissió.

Al final, després d'assistir al llarg debat des de la fila de convidats, l'alcalde accidental de Barcelona, Ramon García Bragado, expressava "la decepció i la preocupació per la incapacitat de les empreses de donar garanties de subministrament".