ADAPTACIÓ DELS FABRICANTS I COMERCIANTS ALS CANVIS DELS CONSUMIDORS
Els jubilats generen el 26% de les vendes de la distribució
Les cadenes ja han començat a produir fins i tot articles de cosmètica per a persones grans
Alguns productes s'envasen en formats de menys pes i es col.loquen en prestatges més baixos
Després de dècades d'oblit per part del sector de la distribució, el col.lectiu de consumidors més grans de 65 anys s'ha convertit en un mercat atractiu per a fabricants i cadenes de distribució. És un segment de la població que creix (i ho farà encara més els pròxims anys) i amb un poder adquisitiu que va en augment. No en va, el 2006, aquests consumidors es van gastar 15.900 milions d'euros en productes alimentaris, cosa que suposa el 26% de les vendes dels establiments de distribució comercial.
Alguns fabricants es van adonar fa temps d'aquest potencial. La multinacional Unilever (que compta amb marques com Knorr, Flora, Ligeresa, Calvé, Frigo, Skip, Rexona i Axe) ha llançat una gamma de productes d'higiene personal que, sota la marca Dove Pro-Age, està dirigida a les dones "madures". "Els sèniors són un públic objectiu a tenir molt en compte en el futur, ja que la piràmide mostra que la població està envellint any rere any", assenyala portaveu d'Unilever España, Cristina Valentí.
32% DE LA POBLACIÓ EL 2050
Un estudi recent de TNS assenyala que a Espanya hi ha quatre milions de cases al capdavant de les quals s'hi troba una persona més gran de 65 anys. "Considerant que l'ONU calcula que el 2050 el 32% de la població mundial tindrà més de 60 anys i que Espanya és el segon país del món, darrere d'Itàlia, amb la població més envellida, la indústria ha d'estar preparada per als reptes que li ofereix aquest nou públic objectiu", explica la responsable de l'estudi, Ana Berdié. "I recomanem crear estratègies de màrqueting específiques per a aquests consumidors perquè estan aportant dinamisme al mercat", afegeix.
L'associació AECOC, que agrupa més de 22.000 fabricants i distribuïdors, també veu el mercat dels jubilats com una oportunitat de negoci. "Una persona gran amb recursos és un potencial gran consumidor, perquè té temps i diners per gastar", assegura el director general, José María Bonmatí. "No obstant --matisa-- és un tipus de consumidor menys obert a acceptar nous productes i valora molt més el que ja coneix. És molt fidel a les marques".
Fins ara, el públic gran era un dels grans oblidats de la publicitat. Les marques es dirigien sempre a un públic més familiar, però aquesta tendència ha canviat des de l'aparició de nous models de família, que compten amb menys membres, entre els quals es troben les persones grans, que acostumen a viure sols o en parella. I la publicitat comença a tenir-los en compte.
Un dels problemes amb els quals es troben els fabricants és, tot i amb això, que a la gent gran no els agrada que se'ls reconegui com a tals. "El que menys desitja una persona a partir de certa edat és que un producte l'etiqueti de vell", reconeix Valentí, d'Unilever. La moda per tenir cura de la salut i el nou model de famílies s'ha aliat en aquest sentit amb els fabricants.
Cada vegada hi ha més quantitat de productes que es presenten en dosis individuals i la gamma de productes light o amb qualsevol propietat que resulta beneficiosa per a la salut s'amplia contínuament. Les persones grans són grans consumidors d'aquests productes "perquè satisfan les seves necessitats, però no se senten vells al comprar-los", diu Valentí.
NOVES TÈCNIQUES
La distribució també utilitza tècniques per atraure aquest tipus de consumidor. Mercadona, per exemple, ha reduït la mida dels paquets de fruita pensant en el consumidor que viu sol i que no en necessita grans quantitats. Altres cadenes, com Caprabo o Carrefour, també ofereixen promocions i descomptes en productes destinats a aquest perfil de consumidor. Alguns establiments també han optat per modificar la disposició dels productes als lineals de les prestatgeries per facilitar-hi l'accés de les persones grans.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Desconeixement Cita ITV: compte al testimoni MIL del cotxe si es va matricular a partir del 2008
- Infal·lible El truc casolà per netejar les portes de fusta que ja està de moda
- Els interessos no ho són tot Aquesta és l’edat límit per demanar una hipoteca a Espanya: ¿Ho sabies?
- Alimentació Si veus això a les nous, llença-les immediatament