Sis morts al descarrilar un tren amb excés de velocitat a Palència

La principal hipòtesi és que el comboi circulava a 100 km/h en un tram amb un límit de 30 km/h

L'accident, en què el ferrocarril va impactar contra un pilar, va causar també un total de 36 ferits

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / PALÈNCIA

Sis persones van morir ahir al descarrilar un tren a Villada, un municipi de la província de Palència de 1.200 habitants. 36 viatgers més van resultar ferits de diversa consideració, dos d'ells molt greus. L'accident va tenir lloc poc abans de les quatre de la tarda, quan un Intercity que cobria el trajecte entre Galícia i el País Basc va sortir de la via i un dels sis vagons va impactar contra un pilar de formigó d'un pont pròxim a l'estació. Renfe i l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) investiguen les causes del sinistre, però la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va confirmar ahir a la nit que l'excés de velocitat del tren va ser probablement la causa del descarrilament.

El servei d'emergències 112 de la Junta de Castella i Lleó va rebre diverses trucades que alertaven del descarrilament del tren a les 15.52 hores. El comboi viatjava entre Vigo i Hendaia amb 426 passatgers a bord, la meitat dels quals eren pelegrins que havien pujat a l'estació de Santiago de Compostel.la. Malgrat que els serveis d'emergència van parlar en un primer moment de vuit morts, després la xifra es va reduir a cinc. La sisena víctima, un jove d'entre 25 i 30 anys, va perdre la vida hores després a l'Hospital Pío del Río Hortega de Valladolid, on havia estat evacuat amb un helicòpter medicalitzat.

Una dona de 70 anys i un home continuaven ingressats ahir a la nit en centres sanitaris de Salamanca i Valladolid amb pronòstic molt greu. Vuit viatgers més, entre ells un nen de 12 anys i un home de 66, estaven en estat greu en hospitals d'aquestes ciutats i de Burgos, Palència i Lleó. Entre els damnificats --26 d'ells estan ferits lleus-- hi ha francesos, italians i australians. Un operari que treballava al costat del pilar contra el qual es va estavellar el tren també està greu.

Alguns dels passatgers que viatjaven en el tren sinistrat van assegurar que anava a una velocitat excessiva a causa del retard d'uns 20 minuts que acumulava. Precisament, aquesta és una de les hipòtesis amb què treballa Renfe. Al descarrilar, l'Intercity 280 viatjava suposadament a uns 100 quilòmetres per hora en un tram on només es pot circular a 30, segons van assenyalar fonts pròximes a la investigació del succés. Veïns de Villada van indicar a EL PERIÓDICO que és habitual que l'Intercity circuli a alta velocitat quan passa per la població.

SOLIDARITAT DEL POBLE

Notícies relacionades

Els habitants d'aquest municipi, situat a uns 40 quilòmetres de Palència, es van bolcar en l'assistència de les persones ferides. Alguns hi van anar amb les seves farmacioles de casa per ajudar els equips sanitaris, que hi van instal.lar un hospital de campanya.

Un dels viatgers del tren, Rubén Paniagua, de 30 anys, va ser un dels primers que va auxiliar els passatgers que, fins pocs minuts abans, havien estat els seus companys de trajecte. Aquest noi havia baixat a la parada anterior, a Sahagún (Lleó), ja que al seu poble, Villada, el ferrocarril no tenia previst parar. "Estic fet pols", va confessar després de veure que una de les seves companyes de vagó havia mort. Ell va ser una de les persones que va advertir de la presumpta velocitat excessiva amb què circulava el tren.