PREN-T’HO EN SÈRIE

‘Solo asesinatos en el edificio’: tres amics improbables i un fenomen sorpresa

  • La comèdia de misteri torna dimarts a Disney+ després de la calorosa recepció de la primera temporada, barreja efectiva d’humor, suspens i melancolia. Parlem amb el cocreador John Hoffman sobre aquest gran èxit inesperat.

‘Solo asesinatos en el edificio’: tres amics improbables i un fenomen sorpresa

Hulu

4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A finals de l’estiu passat, una petita sèrie que gairebé ningú esperava amb ànsia es va anar convertint, episodi rere episodi, en favorita de gairebé tots. ‘Solo asesinatos en el edificio’ va sorprendre per la química entre el tàndem format per Steve Martin i Martin Short i una tercera estrella més inesperada, Selena Gomez, que aplicava irresistibles dosis de desafecció mil·lennista a la comèdia física i neuròtica dels seus companys. Una altra sorpresa: les comèdies de misteri solen ser millors en la part còmica que en la misteriosa, però aquí la trama d’assassinat resultava convincent. Encara més sorprenent: sota els acudits i els misteris bategava una humanitat creïble que ho entelava tot de melancolia. 

«En el centre de tot havia d’estar sempre la humanitat», ens explica el guionista i productor John Hoffman (‘Looking, Grace and Frankie’), cocreador de la sèrie amb Martin. «Al final estem parlant de la dificultat per connectar en els nostres temps; de gent molt sola que decideix sortir de si mateixa i els seus apartaments per ajudar en una situació en la qual ningú ajuda».

Per als encara neòfits: en ‘Solo asesinatos en el edificio’, l’exastre televisiu Charles (Martin) i el director teatral a la baixa Oliver (Short), acompanyats per la jove però apagada artista Mabel (Gomez), uneixen les seves forces desgastades per investigar un crim esdevingut al seu edifici de l’Upper West Side novaiorquès, l’Arconia, bellíssima barreja ficcional dels històrics Ansonia i Dakota. El títol de la sèrie fa referència al ‘podcast’ true crime que graven pel camí, en el qual Sting apareix no per cantar, sinó com a principal sospitós.

L’estrany trio

L’estrany trioVista ara, la unió Martin-Short-Gomez sembla perfectament natural, però al principi havien de ser tres homes grans, una cosa que sona molt més avorrida. «Aquesta era la idea de Martin molt al principi –explica Hoffman. Jo vaig entrar al projecte molts anys després de néixer aquest concepte. Martin continuava volent treballar amb Short, amic seu de sempre, però la tercera posició estava més oberta i vam pensar que estaria bé fer un gir inesperat. ¿Qui podria sacsejar aquest duo que coneixem tan bé?».

Va ser el també productor Dan Fogelman (creador de ‘This is us’) que va parlar d’«algú tipus Selena Gomez». «I alguns vam contestar: ‘¿I per què no Selena Gomez?’», recorda Hoffman. «Al parlar amb la Selena, ella va resultar que era fan del ‘true crime’. I en la primera trucada per Zoom va quedar clar que l’estil còmic de Gomez contrastaria de manera interessant amb la màquina ben greixada de Martin i Short. D’allò en podia sortir una sèrie inesperadament moderna».

Investigadors (amateur) investigats 

Investigadors (amateur) investigats Per a la segona temporada (Disney+, des de dimarts, dia 28), el desafiament era, segons Hoffman, «fer un producte fresc sense deixar de ser fidel als fets i l’estil de la primera. Cultivar les connexions entre els personatges, però també posar-les a prova. Posar els personatges a prova. Per a això últim no tindríem gaire problema perquè al final de la primera els deixem en un moment complicat». Recordem (als vells fans; neòfits absteniu-vos) com el misteri de Tim Kono va donar peu ràpidament al misteri de Bunny (Jayne Houdyshell), esquerpa presidenta de comunitat que vam veure morta en braços de la Mabel. 

L’ombra de la sospita aleteja, per diferents motius, al voltant dels tres amics, que tindran el deure en aquests nous episodis de rentar el seu nom i resoldre un nou misteri, gravant el seu ‘podcast’ mentrestant, això per descomptat. Tina Fey reapareix com la ‘podcaster’ Cinda Canning, que mira d’inculpar els protagonistes en la seva pròxima proposta. Entre les noves cares destaca Cara Delevingne com una líder de col·lectiu artístic que arrossegarà la Mabel com un poderós imant. 

Notícies relacionades

«Si tens sort amb la teva sèrie, el càsting de la segona temporada es pot tornar complicat», explica Hoffman. «De sobte, molta gent vol sortir en la sèrie. Però cal anar amb compte i no excedir-se amb els nous personatges o ‘cameos’. Ha de ser una cosa orgànica. El primer és la història. Després, el càsting». Però la desfilada de noms propis és important: només en el primer episodi veiem l’esmentada Delevingne, Michael Rapaport com a policia rondinaire i Amy Schumer com a Amy Schumer.

Plans per a altres temporades

Plans per a altres temporadesHoffman i l’equip aprofiten les possibilitats autoreflexives d’explicar la història d’una seqüela (de ‘podcast’) en una seqüela (de sèrie); hi ha grans acudits sobre això. Són conscients que estan estirant un èxit, una cosa que no tindran problema a continuar fent: «Esperem que la gent arribi al final d’aquesta temporada, perquè el que passa és un deliri i només et pot obligar a tornar per a la tercera», avisa amb passió. 

Temes:

Sèries