SÈRIE

Crítica final de ‘Fundación (T1)’: la saga de ciència-ficció que ha de regnar

Crítica final de ‘Fundación (T1)’: la saga de ciència-ficció que ha de regnar

Apple TV+

  • La gran aposta de ciència-ficció d’Apple TV+ havia de ser un fenomen, però s’ha quedat en enlluernador portent esperant a ser descobert

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fundación (T1) ★★★★

Creadors:  David S. Goyer i Josh Friedman

Direcció:  Rupert Sanders, Andrew Bernstein, Alex Graves i d’altres

Repartiment:  Jared Harris, Lee Pace, Lou Llobell, Leah Harvey

País:  Estats Units

Durada:  entre 45 i 68 min (10 episodis)

Any:  2021

Gènere:  Ciència-ficció.

Estrena d’episodi final:  19 de novembre (Apple TV+)

¿Què ha de tenir una sèrie per instal·lar-se en l’imaginari col·lectiu el 2021? ¿Quins requisits ha de complir? Preguntes de difícil resposta, tant el 2021 com qualsevol altre any: ningú sap res i els fenòmens, sovint, realment sorgeixen espontàniament i no d’una perfecta orquestració de recursos creatius i instints comercials. 

Però en l’actual panorama del ‘streaming’, potser la qüestió no és el què sinó l’on: es pot preguntar-se com hauria funcionat ‘Fundación’, ambiciosa adaptació de les novel·les d’Isaac Asimov, si s’hagués estrenat en una plataforma amb més penetració que (la bastant exquisida) Apple TV+, servei una mica ignorat i castigat per la premsa només per provenir d’un gegant tecnològic. 

‘Fundación’ es va estrenar, sense massa fanfàrria, a finals de setembre i aquest cronista va voler veure una nova fita de les sèries, una cosa que cap fan de la ciència-ficció (o, simplement, el ben fet) voldria perdre’s: un fulletó galàctic en algun lloc entre, així és, Asimov (però amb les Grans Idees obrint més pas a l’acció i l’amor), una cosa de la talla de ‘Battlestar Galactica’ (versió 2004) i la plorada ‘Joc de trons’, de la qual bevia clarament en el seu gust pel ‘cliffhanger’ de vertigen. Impossible resistir-se als seus personatges, del psicohistoriador Hari Seldon (Jared Harris fent de savi, per variar) a la magnètica Salvor Hardin (Leah Harvey), guardiana de l’assentament del planeta Terminus, on s’havia de començar a desenvolupar el projecte de Seldon per salvar la humanitat de mil·lennis de foscor. Sense oblidar-nos d’una aportació del ‘showrunner’ David S. Goyer i el seu equip: els tres clons de diferents edats del primer emperador de l’Imperium. 

Notícies relacionades

El viatge no ha estat exempt de frustracions: en el seu desplegament de trames i els seus constants salts entre temps i planetes, la sèrie ha pogut perdre el momentum en diverses ocasions, sobretot en la seva part central. Però fins i tot quan perdia tensió narrativa, ‘Fundación’ continuava enlluernant com a objecte visual: és la sèrie visualment més imponent del 2021, amb permís de ‘El ferrocarril subterráneo’; la que ha construït més imatges memorables, una cosa que les sèries també poden i han de fer. 

D’altra banda, qualsevol queixa sobre el caràcter expansiu de la seva trama va quedar reduïda a cendres amb els dos capítols finals, en els quals Goyer i els seus guionistes van demostrar saber el que feien. Arribada la triple guerra a Terminus a inesperades taules, es van succeir revelacions, anuncis de nous començaments o confessions que aglutinaven el que abans semblava escampat. El que semblava infinit era només el començament i s’obria davant l’espectador un nou horitzó. Goyer vol arribar a les vuit temporades. De moment, la segona està assegurada. La feina del món és, ara, posar-se al dia amb ‘Fundación’

Temes:

Sèries Apple