SÈRIE
Crítica final de ‘Fundación (T1)’: la saga de ciència-ficció que ha de regnar
La gran aposta de ciència-ficció d’Apple TV+ havia de ser un fenomen, però s’ha quedat en enlluernador portent esperant a ser descobert
Fundación (T1) ★★★★
Creadors: David S. Goyer i Josh Friedman
Direcció: Rupert Sanders, Andrew Bernstein, Alex Graves i d’altres
Repartiment: Jared Harris, Lee Pace, Lou Llobell, Leah Harvey
País: Estats Units
Durada: entre 45 i 68 min (10 episodis)
Any: 2021
Gènere: Ciència-ficció.
Estrena d’episodi final: 19 de novembre (Apple TV+)
¿Què ha de tenir una sèrie per instal·lar-se en l’imaginari col·lectiu el 2021? ¿Quins requisits ha de complir? Preguntes de difícil resposta, tant el 2021 com qualsevol altre any: ningú sap res i els fenòmens, sovint, realment sorgeixen espontàniament i no d’una perfecta orquestració de recursos creatius i instints comercials.
Però en l’actual panorama del ‘streaming’, potser la qüestió no és el què sinó l’on: es pot preguntar-se com hauria funcionat ‘Fundación’, ambiciosa adaptació de les novel·les d’Isaac Asimov, si s’hagués estrenat en una plataforma amb més penetració que (la bastant exquisida) Apple TV+, servei una mica ignorat i castigat per la premsa només per provenir d’un gegant tecnològic.
‘Fundación’ es va estrenar, sense massa fanfàrria, a finals de setembre i aquest cronista va voler veure una nova fita de les sèries, una cosa que cap fan de la ciència-ficció (o, simplement, el ben fet) voldria perdre’s: un fulletó galàctic en algun lloc entre, així és, Asimov (però amb les Grans Idees obrint més pas a l’acció i l’amor), una cosa de la talla de ‘Battlestar Galactica’ (versió 2004) i la plorada ‘Joc de trons’, de la qual bevia clarament en el seu gust pel ‘cliffhanger’ de vertigen. Impossible resistir-se als seus personatges, del psicohistoriador Hari Seldon (Jared Harris fent de savi, per variar) a la magnètica Salvor Hardin (Leah Harvey), guardiana de l’assentament del planeta Terminus, on s’havia de començar a desenvolupar el projecte de Seldon per salvar la humanitat de mil·lennis de foscor. Sense oblidar-nos d’una aportació del ‘showrunner’ David S. Goyer i el seu equip: els tres clons de diferents edats del primer emperador de l’Imperium.
Notícies relacionadesEl viatge no ha estat exempt de frustracions: en el seu desplegament de trames i els seus constants salts entre temps i planetes, la sèrie ha pogut perdre el momentum en diverses ocasions, sobretot en la seva part central. Però fins i tot quan perdia tensió narrativa, ‘Fundación’ continuava enlluernant com a objecte visual: és la sèrie visualment més imponent del 2021, amb permís de ‘El ferrocarril subterráneo’; la que ha construït més imatges memorables, una cosa que les sèries també poden i han de fer.
D’altra banda, qualsevol queixa sobre el caràcter expansiu de la seva trama va quedar reduïda a cendres amb els dos capítols finals, en els quals Goyer i els seus guionistes van demostrar saber el que feien. Arribada la triple guerra a Terminus a inesperades taules, es van succeir revelacions, anuncis de nous començaments o confessions que aglutinaven el que abans semblava escampat. El que semblava infinit era només el començament i s’obria davant l’espectador un nou horitzó. Goyer vol arribar a les vuit temporades. De moment, la segona està assegurada. La feina del món és, ara, posar-se al dia amb ‘Fundación’.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.