Explosió preolímpica

Les docusèries esportives assalten les plataformes de ‘streaming’

  • Sobretot després de l’èxit de ‘El último baile’, els continguts documentals sobre esport viuen una explosió que la febre olímpica només vindrà a enfortir 

  • Prime Video en concret, però també HBO, Netflix o Rakuten TV, ofereixen perfils biogràfics de grans atletes o seguiments d’equips en les seves lluites

Les docusèries esportives assalten les plataformes de ‘streaming’

El Periódico

4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En un passat no gaire llunyà, la paraula ‘documental’ sonava a deures. Ni tan sols els documentals sobre esports, amb el seu invariable component èpic, escapaven a aquesta imatge preconcebuda: la ficció sempre superaria la realitat. ¿Segur? El clàssic de 1994 ‘Hoop dreams’, de Steve James, sobre la lluita de dos adolescents negres de Chicago per sortir de la pobresa a través del bàsquet, deia el contrari. Però vam haver d’esperar fins la dècada del dos mil per veure una veritable explosió popular de la no-ficció audiovisual: el públic no només volia veure ‘Fahrenheit 9/11’ i ‘El viatge de l'emperador’, sinó que estava disposat a passar per taquilla per fer-ho.

En els últims anys han sigut les plataformes les que han cultivat amb més èmfasi aquest mitjà, que no gènere, sobretot en forma de sèries, en sincronia i simbiosi amb l’auge del podcast com a nova narrativa periodística. La realitat, ara, ens agrada gairebé més que la ficció; sobretot si és una realitat més o menys reflexiva, que ens serveixi per agafar aire del bombardeig insurgent de la postveritat. 

Entre les tendències més recurrents, a més del ‘true crime’ i el perfil d’estrella pop, hi ha el documental esportiu. Durant la pandèmia, a falta de competicions, ‘El último baile’ va ocupar les converses dels fans del bàsquet. O de neòfits en la matèria: hi havia emoció dramàtica universal en aquest relat sobre els Chicago Bulls dels noranta (no només Jordan, també Pippen o Rodman) i la seva lluita per aconseguir el seu sisè campionat en un moment en què, fins i tot des de dins de l’equip, es creia en la necessitat d’una renovació. 

Però la demanda de documentals sobre esports segueix a l’alça malgrat el retorn de les competicions, fins i tot amb públic, o la imminent inauguració dels Jocs Olímpics de Tòquio. Floreixen per ser, en molts casos, portes d’entrada a la intimitat dels herois. També per servir com a alè inspirador en dies difícils, quan continuem necessitant un impuls per superar-nos i creure que el pitjor algun dia passarà. També, parlant en termes més prosaics, perquè en (encara) plena era Covid resulta menys complicat rodar una sèrie de ficció sobre lluitadores de lluita lliure (trobem a faltar ‘GLOW’) que un perfil retrospectiu muntat a base de material d’arxiu i alguna entrevista per videoconferència.

Els retrats de Prime Video

Tots els ulls estan posats en el que, a partir de divendres que ve, es pugui veure dels Jocs Olímpics de Tòquio a RTVE (La 1, Teledeporte i la nova plataforma digital RTVE Play) i Eurosport. Però abans queda temps per aprendre de pràctica i història de l’esport amb l’ingent material disponible a les plataformes. Netflix ofereix no només ‘El último baile’, sinó les sèries de Greg Whiteley sobre futbol americà i bàsquet universitaris (‘Last chance U’) o animadores i animadors (‘Cheer’), a més d’aquesta sèrie ja de culte trucada ‘Formula 1: La emoción de un Grand Prix’, repàs electritzant dels campionats mundials de F1 des de fa tres anys. La seva estrena més interessant d’aquesta setmana és ‘Naomi Osaka’, minisèrie de Garrett Bradley (nominada a l’Oscar per ‘Time’) sobre la controvertida tennista japonesa. 

En el cas d’HBO, poques estrenes pròximes tan desitjables com ‘Una ola de treinta metros’, sobre els intents del surfista Garrett McNamara per assaltar les onades gegants de Nazaré, poble pesquer de Portugal convertit en gran destinació de surf. Movistar+ ha prorrogat la tradició del sensacional ‘Informe Robinson’ (2007-2020) amb ‘El fútbol según Raúl’, a càrrec d’un fill televisiu de Michael Robinson, l’exfutbolista Raúl Ruiz. Disney+ acaba d’anunciar per al 30 de juliol ‘Galácticos’, sèrie produïda per ESPN (‘El último baile’) sobre l’‘era galàctica’ del Reial Madrid. Rakuten TV compta amb una franja (gratuïta), Rakuten Stories, dedicada completament al documental esportiu.

Notícies relacionades

Però si hi ha una plataforma entregada a la causa, i a més a la causa de l’esport local, aquesta és Prime Video, que va debutar a la producció estatal amb ‘Six dreams’, mirada coral a la primera divisió del futbol espanyol, i després ha anat reunint una col·lecció de perfils de primeres figures: Sergio Ramos, Fernando Alonso, Fernando Torres, Carolina Marín... Menció a part mereix la saga internacional ‘Todo o nada’, dedicada a, sobre tot, equips de futbol americà i futbol. La dedicada al Manchester City va ser dirigida per Manuel Huerga. Per preparar-se per a l’olimpíada, potser hi ha poques opcions millors que ‘Cuenta atrás para Tokio’, exhaustiva sèrie de seixanta episodis sobre els noms i carreres a seguir més de prop en aquells dies intensos.

A la graella de sortida

L’oferta continuarà engreixant en els pròxims mesos i durant el 2022. En un recent plafó informatiu, Prime Video va anunciar projectes de docusèries sobre Pau Gasol, Diego Pablo Simeone, Carlos Sainz Sr. i el Reial Madrid. Abans de tot això, però ja ben acabats els Jocs Olímpics de Tòquio, el 20 d’agost, començarem a disfrutar a Disney+ dels documentals de la sèrie ‘30 for 30’ d’ESPN, entre ells el mastodòntic ‘O.J.: Made in America’, una història personal (de violència) desdoblada en crònica social d’un país, o ‘Lance’, sobre el caigut en desgràcia Lance Armstrong. Així mateix, la graella de final d’estiu inclou la segona temporada de ‘Fernando’ (Prime Video, 27 d’agost), que segueix Fernando Alonso en la seva tornada a l’F1, o ‘Rafa Nadal Academy (Prime Vídeo i Movistar+, 17 de setembre), sobre la metodologia d’un centre esportiu de referència a nivell mundial. L’‘streaming’ vol ajudar-nos a viure amb esperit olímpic cada dia de l’any.