Santa Coloma tindrà veu en l'estudi d'impacte ambiental de la MAT

Parlon ja avisa que el projecte està "obsolet" i fa una crida a potenciar "un altre aprofitament dels recursos que redueixi la dependència de les energies fòssils"

3
Es llegeix en minuts
ACN / SANTA COLOMA

L'Estat ha resolt que l'estudi d'impacte ambiental de la MAT a Santa Coloma de Gramenet es tramitarà de manera ordinària; és a dir, es consultarà obligatòriament als ajuntaments i es tindrà en compte la veu del territori.

Atén així els requeriments de la Unió Europea per al projecte que inclou elevar a 400 kV la tensió de la línia i aixecar la subestació.

El Ministeri d'Agricultura i Medi Ambient ha emès una resolució encarregant a la Xarxa Elèctrica que faci l'estudi tant de la línia com de la subestació i que, posteriorment, se sotmeti a informació pública.

D'aquesta manera, el govern espanyol atén els requeriments de la Unió Europea (UE), que va instar fins a dues vegades l'Estat a complir amb la Directiva d'Impacte Ambiental.

PARLON APLAUDEIX LA DECISIÓ

L'alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlon, aplaudeix que l'Estat espanyol obligui la Xarxa Elèctrica a tramitar de manera ordinària l'estudi d'impacte ambiental, una condició que ara dona "audiència i veu" al territori per posicionar-se.

En declaracions a l'ACN, Parlon ja avisa que el projecte està "obsolet" i fa una crida a potenciar "un altre aprofitament dels recursos que redueixi la dependència de les energies fòssils".

Per a l'alcaldessa, és contradictori que mentre a la resta d'Europa s'aposta per models energètics alternatius com a vector de canvi, a l'àrea metropolitana de Barcelona es vulgui "imposar" una infraestructura que en altres llocs s'està desmantellant.

DELS 220 KV ALS 400 KV

El projecte de la MAT pretén repotenciar la línia dels anys 70 que s'estén entre Sentmenat i Santa Coloma de Gramenet, elevant el seu voltatge dels 220 als 400 kV, i aixecar una nova subestació -la qual ja es va començar i aturar l'obra- en aquesta ciutat.

La MAT entre Sentmenat i Santa Coloma de Gramenet i la subestació de 400 kV que hi va associada han de tenir un estudi d'impacte ambiental que es faci de nou.

I no de manera simplificada sinó ordinària; és a dir, que segons recull la llei, amb "caràcter obligatori" la Xarxa Elèctrica haurà de portar el projecte a informació pública i consultar "tant les administracions públiques com les persones interessades".

 

Així ho ha determinat la Secretaria d'Estat de Medi Ambient en una resolució emesa el passat 10 d'abril.

L'escrit ja s'ha enviat a la companyia elèctrica -que és qui haurà de redactar l'estudi- i s'ha enviat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

 

Fonts del ministeri han confirmat a l'ACN que la resolució que obre el procés d'avaluació ambiental recull que el document ha de tenir en compte la veu dels ajuntaments.

"El promotor del projecte haurà d'elaborar l'estudi corresponent i sotmetre'l a informació pública, per després remetre'l novament a la Direcció General de Qualitat Ambiental i Medi Natural del Ministeri", indiquen des de l'executiu espanyol.

 

 22 QUILÒMETRES I UNA NOVA SUBESTACIÓ

El projecte d'aquesta MAT, a cavall dels dos Vallesos i el Barcelonès, té dues potes diferenciades. Per un costat, afecta un tram de línia de 22,85 quilòmetres construïda als anys 70 i que és la que haurà de repotenciar. Ja llavors, la infraestructura es va fer amb capacitat per transportar 400 kV, però sempre ha funcionat a 220.

 

El seu traçat passa per nou termes municipals. En concret, Sentmenat, Castellar del Vallès, Palau Solità i Plegamans, Polinyà i Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona); la Llagosta i Sant Fost de Campsentelles (Barcelona) i, ja al Barcelonès, Badalona i Santa Coloma de Gramenet.

 

L'altra pota del projecte és la que fa referència a la nova subestació de 400 kV que s'aixecarà a Santa Coloma.

La infraestructura haurà de rebaixar la tensió de la MAT per enviar-la a la xarxa de 220. Les obres de la subestació van començar l'abril del 2014, però la Xarxa Elèctrica va aturar-les poc després amb l'objectiu de buscar una solució de consens al territori.

 

Notícies relacionades

Segons consta en la planificació del ministeri, la MAT entre Sentmenat i Santa Coloma, així com la subestació associada, han d'acabar abans del 2020.

Més notícies de Santa Coloma de Gramenet