Anar al contingut

Sant Jordi s'expandeix

La diada en dissabte ha fet avançar les compres i alhora fa preveure un èxit de la festa al carrer

ERNEST ALÓS / BARCELONA

Sant Jordi s'expandeix

Sant Jordi s'expandeix. En el temps i en l'espai. Potser perquè aquest any cau en dissabte, o pels avisos de pluja, els últims dies, i ahir, divendres, especialment, les llibreries han estat plenes de compradors previsors. I potser també perquè cau en dissabte i s'han aixecat les alarmes meteorològiques (menys a Girona), la diada es pot omplir igualment de vianants i/o compradors festius.

Amb la prudència de rigor, els nous sistemes de mesurament de vendes del Gremi de Llibreters indiquen augments de dos dígits els 10 dies previs a Sant Jordi. “Tothom ho atribueix a l'efecte de dissabte. I tot fa pensar que serà un Sant Jordi bo; també hi haurà el 4% més de parades; tothom vol vendre llibres”, explica el secretari tècnic del Gremi de Llibreters de Catalunya, Marià Marin.

L'anticipació de les compres ha incrementat aquest any la pressió per avançar també el descompte del 10% que segons el gremi només es pot aplicar el dia 23, que molts compradors demanen abans i que la majoria de llibreters ofereixen. Un dels amonestats aquest any per l'organització gremial, Josep Cots, de Documenta, ha acatat la instrucció, però en discrepa. “Em sembla que és hora de discutir aquest Sant Jordi d'un dia; sempre he defensat que duri una setmana, encara que les parades només es treguin al carrer el dia 23”. Mentre ell havia de retirar el seu descompte, per exemple, a la fira de Sant Jordi de Badalona, un altre cas d'avançament en el calendari i de descentralització geogràfica, el descompte s'ha aplicat tranquil·lament.

TENSA DESCONCENTRACIÓ

La necessitat de seguir fent de l'experiència de Sant Jordi una experiència amigable fa anys que aconsella la descentralització. A Barcelona primer es va passar de la Rambla al passeig de Gràcia i d'allà a la rambla de Catalunya, saturada des de ja fa quatre o cinc anys. Des d'aleshores se segueix una política d'esponjament sobre la qual hi ha acord teòric però que en la seva desorganitzada aplicació aquest any té molt irritats els llibreters. D'acord a augmentar els metres entre parades per evitar el col·lapse, d'acord a desplaçar parades a llocs com la Diagonal o els carrers que connecten la rambla de Catalunya i el passeig de Gràcia, o potenciar el passeig de Sant Joan per al públic infantil, però no a retallar espai per a les llibreries i mantenir, en canvi, les parades de partits polítics, que inicialment s'havia acordat desplaçar a la rambla de Santa Mònica.

Estem molt enfadats. L'organització ha sigut nefasta, aquest divendres encara hi ha plans de repartiment dels espais que no ens han arribat. Volem que no hi hagi cap llibreria retallada o desplaçada perquè hi hagi algú que no sigui llibreter. I de les 860 llicències per vendre llibres que s'han donat menys de 300 són del sector del llibre”, protesta Marín.

Els llibreters estan d'acord amb la "cirurgia fina" per evitar el col·lapse del centre, però irritats per la gestió municipal a Barcelona

La comissionada de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, Berta Sureda, dóna la raó als llibreters en la queixa. “El que demanen és molt assenyat. Tot això s'ha de revisar l'any que ve”, admet. I celebra “el que està passant de forma natural als barris, on creixen les fires de Sant Jordi en barris com el Poblenou, Gràcia o Sarrià; hem de fomentar --afegeix-- aquesta cultura més de proximitat”.

NOUS FORMATS

Sureda planteja una altra mena d'expansió de Sant Jordi. “S'ha de reforçar el paper cultural del dia del llibre, treure tot el potencial que té de fomentar la lectura, i fer que moments puntuals com Sant Jordi, o els festivals literaris, serveixin per recolzar el paper de difusió que fan durant tot l'any les llibreries”.    

Així que Sant Jordi s'expandeix en el temps i en l'espai però també en els formats. Divendres hi ha hagut firmes de 'youtubers' que ja viatgen amb mànager en centres comercials, 500 instagramers es van citar per passejar per la ciutat fotografiant roses i, a més de llibreries i parades al carrer, s'assaja amb espais que permetin activitats més enllà de la compra, com el que instal·larà durant tot el dia la llibreria La Calders a l'Antic Teatre. 

ELS FAVORITS

El que és realment important és la festa (per a tots) i el negoci, entre el 7% i el 8% del total de l'any (per als que viuen del llibre, en un punt o un altre de la cadena editorial), però en gran part del que es parlarà el dia 23 a la nit i els dies següents és de quins escriptors han sigut els guanyadors de la jornada. Això, malgrat que els llibres que apareixen al podi, entre tots, sumen molt menys del 10% de les vendes.

Aquest any, almenys, el Gremi de Llibreters de Catalunya té instruments perquè aquesta classificació sigui més realista i no exigeixi rectificacions sumàries els dies següents com en anys anteriors. La llista es facilitarà al voltant de les 20.00 hores i s'elaborarà a partir de les vendes reals registrades a la xarxa Libridata fins al dia 22 (que recull la facturació de llibreries que representen el 65% del mercat) i les dades addicionals de les llibreries que connectaran les seves pròpies caixes a aquest servei el dia 23. Amb tot, hi haurà una segona ronda en què s'afinaran les dades amb les vendes realitzades en parades, la majoria no informatitzades. Aquests resultats definitius es presentaran dijous, 28 d'abril.

A priori, a partir de les xifres de vendes de la setmana passada recollides pels rànquings més fiables que s'han difós fins ara (Libridata i l'elaborat per EL PERIÓDICO), una quinzena de noms es disputen els focus del dia 23: Víctor Amela, Francisco Ibáñez, Empar Moliner, Màrius Serra, Julia Navarro, Silvia Day, Juan Marsé, Paula Hawkins, Sergi Pàmies, Auronplay, John Boyne, Risto Mejide, Mario Vargas Llosa, Carles Capdevila i Albert Sánchez Piñol.