La digitalització de la Catalunya rural

El ‘Wallapop’ dels pagesos metropolitans: el mercat ‘online’ que porta el camp al comerç local

  • La plataforma digital Terrapagesa.cat, impulsada per Unió de Pagesos de Catalunya, acosta agricultors i comerciants per «aconseguir un preu i qualitat justos»

  • L’Àrea Metropolitana de Barcelona segueix l’estela de la Diputació i l’Ajuntament de Barcelona per afegir-se al projecte amb una subvenció de 50.000 euros

  • Entre els productors adherits a la iniciativa destaca la forta presència dels agricultors del Parc Agrari del Baix Llobregat

El ‘Wallapop’ dels pagesos metropolitans: el mercat ‘online’ que porta el camp al comerç local

Terra Pagesa

1
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Els pagesos anuncien els seus productes a Terrapagesa.cat, els comerços locals hi fan les seves comandes i, tot seguit, els productors envien els aliments –fruita, verdura, oli, melmelada– a un espai logístic ubicat a Mercabarna, on el seu Centre d’Intercanvi d’Aliments de Proximitat s’encarrega de transportar les comandes fins a comerços locals i mercats municipals.

Així funciona Terra Pagesa, el mercat virtual dels pagesos de l’àrea metropolitana de Barcelona que va néixer a finals del 2021 per reproduir la fórmula de conegudes plataformes de marketplace tipus Wallapop amb l’objectiu de fomentar el consum d’aliments de proximitat.

La iniciativa pretén propiciar el contacte directe entre agricultors i comerciants per evitar intermediaris, amb l’objectiu d’«aconseguir un preu i una qualitat justos que beneficiïn el consumidor final», assenyalen des de la Unió de Pagesos de Catalunya, sindicat majoritari del camp català que impulsa la iniciativa.

Entre els productors adherits al projecte destaca la forta presència dels agricultors del Baix Llobregat com Tugas i Companyia (Sant Climent de Llobregat); Cireres Bernabé-Santi (Torrelles de Llobregat); Cal Rosset (Sant Vicenç dels Horts), o Cal Notari (Sant Boi de Llobregat). L’apartat de comerços adherits, però, està protagonitzat per mercats municipals de barris barcelonins: La Boqueria, Sant Andreu, Horta o les Corts, entre d’altres.

50.000 euros de l’AMB

A més de comptar amb el suport de la Diputació i l’Ajuntament de Barcelona, i pròximament també del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha anunciat una subvenció de 50.000 euros per a Terra Pagesa.

Notícies relacionades

Des de la seva creació, al projecte s’han adherit 26 productors de tot el territori català i 11 comerços. En total, s’han publicat a la plataforma 200 productes, els quals van rotant perquè es tracta d’aliments de temporada.

Segons dades de l’AMB, fins ara el 77% dels productes comercialitzats són ecològics i el 23%, convencionals. D’altra banda, el 60% han sigut verdures i el 40% restant, fruites. Progressivament, anuncien des de la institució metropolitana, s’hi aniran incorporant productes com carn, ous, llet, vi, embotits o cereals. Llegeix totes les notícies del Baix Llobregat a EL PERIÓDICO