A ESPANYA

Baixa al 3% el nombre de persones que deixen el tractament pel seu cost

El 2017 aquest percentatge va ser del 4,7%, segons l'últim Baròmetre Sanitari del ministeri dirigit per Carcedo

Els espanyols valoren amb un 6,57 la sanitat pública, davant el 6,68 de fa dos anys

zentauroepp38082647 surgeon mario alvarez maestro  r  and his staff operate a re190301164216

zentauroepp38082647 surgeon mario alvarez maestro r and his staff operate a re190301164216 / PIERRE-PHILIPPE MARCOU

2
Es llegeix en minuts
Efe

El 3% de les persones majors de 18 anys ateses en el Sistema Nacional de Salut (SNS) han hagut de deixar el tractament mèdic per motius econòmics, un percentatge que no obstant és el més baix en els últims anys.

Són dades del Baròmetre Sanitari 2018, fet públic aquest divendres pel Ministeri de Sanitat, que posa de manifest, que el 2017 el percentatge de persones que va abandonar els seus tractaments receptats en la sanitat pública va ser del 4,7%. El departament que dirigeix María Luisa Carcedo confia que els abandonaments continuïn disminuint en els pròxims anys.

L’informe del Ministeri reflecteix com els espanyols puntuen el sistema sanitari, i ho fan amb un 6,57 a la sanitat pública, una nota inferior a la que li van donar l’any passat, quan li van atorgar un 6,68. L’aspecte que consideren més susceptible de millora continua sent el temps d’espera en els diferents serveis d’assistència.

El 86,5% dels ciutadans valora molt positivament l’atenció primària

El 86,5% valoren molt positivament l’atenció prestada en les consultes d’atenció primària. En concret, set de cada 10 persones consideren que l’atenció rebuda en primària va ser més o menys igual a com esperaven que fos, i una mica més de vuit de cada deu (84%) destaquen que va ser bona o molt bona en la consulta d’especialistes.

El 88,6% dels pacients ingressats als hospitals públics remarca l’atenció sanitària rebuda, un 35,3% es va trobar una assistència millor de l’esperada i, per contra, un 9,2% que va ser pitjor. El 77,5% de les persones que va haver d’anar a urgències pensa que van rebre una bona atenció.

En general, l’opinió majoritària dels ciutadans, el 68,3%, és que el sistema sanitari funciona bé o bastant bé, tot i que necessiti alguns canvis. No obstant, un altre 26,2% creu que els canvis han de ser fonamentals i un 4,7%, fins i tot, que cal refer-lo completament.

Preferències per la pública

La majoria prefereix recórrer al sistema públic davant el privat: en consultes d’atenció primària (68,2%); d’atenció especialitzada (56%); ingrés en hospital (67%) i urgències (64,4%).

Els espanyols valoren especialment en atenció primària la confiança i seguretat que transmet el metge i el personal d’infermeria, les seves cures i atenció i la informació rebuda sobre el problema de salut.

En el mateix sentit es pronuncien sobre les consultes privades, on destaquen el tracte rebut, la confiança i seguretat que transmet el personal mèdic i la informació rebuda.

Dels hospitals, els usuaris valoren més l’equipament i els mitjans tecnològics, les cures i l’atenció dels professionals sanitaris i la informació que reben els pacients sobre l’evolució del seu problema de salut.

Notícies relacionades

Davant aquests aspectes als quals donen "bona nota" n’hi ha d’altres que han de millorar, entre els quals hi ha els temps d’accés als serveis, com per exemple l’obtenció de cita el mateix dia que se sol·licita en primària, perquè només un 47,7% l’aconsegueix per al mateix dia o l’endemà. També l’espera per veure un especialista, perquè sol un 35,7% és assistit abans del mes.

Quant a les llistes d’espera, el 47,7% pensa que segueix igual i el 24,3% que ha empitjorat, mentre que un 8,1% creu que ha millorat.