Anar al contingut

ALIMENTACIÓ SALUDABLE

Vesteix amb mariscos la teva taula

Coneix totes les propietats i beneficis que els mol·luscos i bivalves aporten al teu organisme. Celebra les festes amb marisc

Carmen Hierro

Vesteix amb mariscos la teva taula

MARTA JORDI

A mesura que ens anem acostant a finals de desembre a totes les cases comencen a rondar idees per cuinar els menús que vestiran les taules durant els sopars i els dinars nadalencs. Un plat que no pot faltar en aquestes celebracions és el marisc. Mentre en unes cases es decanten per les nècores, en d’altres prefereixen cuinar carrabiners o unes cloïsses o musclos boníssims.

Malgrat que són moltes les varietats de marisc que podem cuinar, les propietats i beneficis que ens aporta a l’organisme cada un són molt similars. El marisc és un aliment que presenta grans quantitats de vitamina E, és molt ric en ferro, potassi, sodi i iode i, alhora, aporta una gran quantitat de proteïnes i concentra molt poques calories.

Cuida’t el cor

El marisc, juntament amb els peixos, és la principals fonts d’àcids omega-3 per al nostre organisme. Malgrat que en tots els tipus i espècies de marisc podem apreciar gran quantitat d’aquest nutrient, les gambetes, les ostres o les cloïsses destaquen per la seva aportació.

¿Per què és important comptar amb una dieta rica en omega-3? Són moltes les raons per les quals es recomana introduir en el nostre menú diari aliments que aportin àcids omega-3 al nostre organisme, una és que ajuda a reduir els nivells de greixos a la sang, cosa que es tradueix en la reducció del risc de patir un atac cardíac i morir.

De la mateixa manera, una dieta rica en omega-3 ens ajudarà a reduir la pressió arterial a les persones que tinguin hipertensió.

Poques calories

Una altra raó per la qual també es recomana la ingesta de marisc és que és un aliment que aporta molt poques calories i presenta uns nivells molt baixos de greixos. De la mateixa manera, les cabres, els llagostins, els pops o les vieires són aliments que aporten una gran quantitat de proteïnes. De mitjana, uns 100 grams de marisc equivalen a un 30% o 40% de la quantitat de proteïnes diàries que necessita un adult. Aquesta característica converteix el gran grup del marisc en un aliment ideal per preparar dietes amb què vulguem baixar de pes.

Còctel de minerals

El marisc és un aliment molt complet, ja que, a més d’aportar omega-3 i proteïnes, és un còctel perfecte de minerals per al nostre cos. La llagosta, les nècores, els musclos o les navalles aporten a l’organisme gran quantitat de calci, ferro, iode, seleni, fòsfor i potassi.

Aquesta característica els converteix en uns aliments que, per exemple, ens ajuden a combatre l’anèmia (gràcies al ferro), ens regulen el sistema immunitari i ens ajuden a iniciar els processos de defensa de l’organisme (per l’aportació de seleni), i són essencials per al correcte creixement de l’organisme (a causa de la quantitat de potassi).

Totes aquestes característiques beneficioses per a la bona salut del nostre organisme, a més del formidable gust de cada un dels mol·luscos o bivalves, ens animen a, una vegada més, vestir la nostra taula per Nadal amb bon marisc.

Receptes fàcils

Broquetes de pollastre i llagostins. Les broquetes són sempre un encert per a uns entrants i si les preparem amb llagostins, encara més. Per fer-ho, peleu els llagostins i talleu-los, també talleu uns daus de pollastre. Punxeu-los a la broqueta i poseu-los a la planxa. Presenteu-los amb una salsa de mel i mostassa o teriyaki, el que us agradi més

Arròs caldós amb escopinyes. La recepta d’arròs amb escopinyes és molt senzilla. Primer sofregiu ceba, pebrots i una mica d’all en oli d’oliva i afegiu-hi safrà, julivert i tomàquet. Quan estigui tot escalfat afegiu-hi el vi blanc i les escopinyes. Una vegada que estiguin obertes poseu-hi l’arròs i l’aigua per a la cocció. Deixeu que el plat es faci a foc lent.

Vieires boníssimes al forn. Les vieires al forn sempre triomfen. La preparació és senzilla, després de netejar bé les vieires i tenir-les en remull amb unes gotes de llimona, poseu a escalfar la ceba amb pebre vermell. Col·loqueu les vieires a les petxines, afegiu-hi la ceba i, si es vol, una mica de julivert i tomàquet, salpebreu-ho i cobriu-ho amb pa ratllat. Enforneu-ho uns 15 minuts.

Fideus amb cloïsses. El primer que heu de fer és coure les cloïsses fins que s’obrin i reserveu-ne el brou. Mentrestant prepareu un sofregit de ceba amb pebrot vermell. Quan estigui a punt afegiu-hi el brou i els fideus. Un parell de minuts abans d’estar cuit poseu-hi les cloïsses i deixeu-ho coure uns tres minuts més. Deixeu-ho reposar abans de servir.

Amanida temperada de llagosta. Coeu la llagosta sencera durant uns 20 minuts en aigua bullint i deixeu-la refredar per poder pelar-la amb facilitat. Prepareu en un bol una barreja de ceba, alvocat i suc de llimona. Col·loqueu un llit d’enciam, dos o tres medallons de llagosta i la barreja del bol a sobre. Afegiu-hi una mica de sal, oli d’oliva i julivert picat.

Temes: +Salut