TROBALLA NEUROLÒGICA
Els nens que estudien en zones molt contaminades mostren retard en el desenvolupament cognitiu
Inhalar partícules dièsel altera la memòria de treball i redueix la capacitat d'aprenentatge
Una investigació analitza 2.900 escolars que van a 39 escoles de Barcelona
Barcelona contaminada. /
Els nens que estudien en escoles del centre de Barcelona --l'Eixample, Sants, Sant Martí o Sant Andreu--, zones considerades d'alta contaminació ambiental per la densitat del trànsit que les circumda, experimenten un lleu retard en el desenvolupament cognitiu, que els afecta la capacitat d'aprenentatge i, de manera especial, la intel·ligència pràctica necessària per prendre decisions inajornables. Així ho ha constatat una investigació desenvolupada per científics del Centre de Recerca Epidemiològica Ambiental (CREAL), que va analitzar entre el 2012 i el 2013 2.897 nens de 7 a 10 anys que van a 39 escoles de Barcelona i Sant Cugat del Vallès.
El 50% dels nens analitzats van a escoles situades a les zones d'alta contaminació esmentades anteriorment, que registren puntes de màxima toxicitat ambiental en les hores en què els nens són a classe. La resta, estudien en centres ubicats als districtes més elevats del nivell del mar i més airejats, com són Horta-Guinardó, Nou Barris i Sarrià, a més dels de Sant Cugat. La investigació, emmarcada en el projecte europeu Breathe, que aquest dimarts publica la revista científica 'PLOS Medicine', ha confirmat la sospita que la contaminació de l'aire es transforma en un neurotòxic que altera el desenvolupament de les regions cerebrals situades prioritàriament a l'escorça prefrontal, relacionades amb les funcions executives, com són la memòria de treball i l'atenció.
"Les partícules ultrafines procedents dels motors dièsel travessen els vasos sanguinis del cervell, arriben a les neurones i alteren els neurotransmissors --ha explicat Jordi Sunyer, coordinador de l'estudi--. Inhalar diàriament aquestes partícules endarrereix la funció cognitiva i afecta l'atenció sostinguda". Aquests efectes, ha afegit Sunyer, no són perceptibles a l'analitzar un nen individualment, però sí que ho són a l'avaluar un grup escolar. Sunyer suggereix que les autoritats educatives tinguin en compte aquesta investigació i promoguin zones lliures de trànsit als voltants de les escoles catalanes.
- El laberint català Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- Procés a Tailàndia La pena de mort s’allunya del cas Daniel Sancho
- Terratrèmol hores abans de l’inici de la campanya catalana Sánchez anul·la la seva agenda i es planteja renunciar després de la investigació a la seva dona
- BCN expandirà el bus a demanda durant els pròxims tres anys
- A tot Espanya Sanitat no pot cobrir 473 destinacions per a MIR
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Hisenda ¿Què és l’IRPF i quins són els trams de la renda el 2021?
- El laberint català Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- ‘Fairy ballroom’ Música, fantasia, dansa i burlesque
- LA FESTA DE LES LLETRES Gener i Castillo, els més venuts de Sant Jordi (per ara)