Mobilitat

Neix una plataforma per fer de Sabadell una ‘ciutat caminable’

PEUS adapta un model de pla de metro per mostrar distàncies reals a la ciutat com a alternativa al cotxe

Neix una plataforma per fer de Sabadell una ‘ciutat caminable’
2
Es llegeix en minuts
ACN

Diverses entitats vinculades al foment de la sostenibilitat han creat una plataforma per incentivar els desplaçaments a peu i amb bicicleta per la ciutat de Sabadell (Vallès Occidental). Es tracta de la Plataforma d’Entitats per un Urbanisme Sostenible de Sabadell (PEUS) per dinamitzar activitats i oferir alternatives a l’ús del vehicle privat en desplaçaments urbans.

Amb aquest objectiu han adaptat el concepte de ‘Metrominut’, una iniciativa nascuda a Pontevedra (Galícia) que posa sobre un pla similar al d’un metro les distàncies reals que hi ha entre punts de la ciutat. Tot i que encara no hi ha hagut cap contacte amb l’ajuntament, esperen poder traslladar al govern local les inquietuds que tenen com a col·lectiu en matèria de mobilitat.

Les entitats que configuren el PEUS tenen en comú la sensibilitat per fomentar l’urbanisme i la mobilitat sostenibles. «Volem fer de la ciutat un espai que passi del gris al verd, posant en el centre de les polítiques urbanístiques les persones i els barris», explica Pablo Avellaneda, geògraf, urbanista i impulsor del PEUS.

Protagonisme al vianant

El col·lectiu planteja una ciutat que potenciï espais adaptats per a vianants i ciclistes, una tendència que s’està impulsant en grans ciutats de tot Europa.

A la capital vallesana s’està treballant, per exemple, per convertir els carrers de diferents barris en vies amb pas restringit al trànsit, com per exemple el carrer Indústria, al centre, on aquest setembre han començat les obres per cedir el protagonisme al vianant.

Aquests canvis, no obstant, poden aspirar a ser més intensos amb la projecció d’una ciutat que denoti proximitat entre punts d’enllaç i amb desplaçaments que garanteixin la seguretat del vianant. Amb aquesta intenció s’ha adaptat el ‘Metrominut’, que converteix el mapa de la ciutat en un pla similar al d’un metro.

Itineraris per a cada barri

«Serveix perquè, de manera simpàtica i atractiva, puguem explicar que les distàncies que hi ha a la ciutat són bastant curtes com per no haver d’agafar el cotxe, amb línies dibuixades que connecten nodes i amb el temps de trajecte», explica. Les distàncies es converteixen en objectius aptes per fer-los caminant o fins i tot commutables amb altres sistemes de transport col·lectiu.

De moment, aquesta proposta s’ha compartit a les xarxes socials, des d’on tothom se la pot descarregar i adaptar a les seves necessitats, amb la previsió de fer-ho més endavant amb itineraris adaptats a cada barri. No obstant, esperen poder posar-se en contacte més aviat que tard amb l’ajuntament.

«PEUS neix perquè la majoria d’entitats que la formen són membres de taules com la Taula de Mobilitat, i veiem com el tarannà de l’Ajuntament, que fomenta l’obertura d’un nou aparcament per a cotxes al centre de la ciutat, per exemple, no s’ajusta gaire als nostres objectius», explica Avellaneda.

Notícies relacionades

Amb tot, esperen aviat poder reunir-se per traslladar-los les seves preocupacions com a plataforma i intentar fomentar l’ús de l’espai públic per al vianant en detriment del vehicle privat.

Més notícies de Sabadell a l’edició local d’EL PERIÓDICO

Temes:

Sabadell