MOBILITAT

Entitats veïnals del Vallès demanen respostes als ajuntaments per les conseqüències de l'arribada d'Amazon

La Federació d'Associacions Veïnals de Sabadell convoca una roda de premsa per analitzar els problemes de mobilitat que es podrien generar a la comarca

Els problemes de mobilitat es van debatre en l'últim ple ordinari de l'Ajuntament de Sabadell, en què els diferents grups es van culpar els uns als altres

manuel-navas

manuel-navas

3
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo

Des que l’estiu del 2018 es va anunciar la instal·lació del centre logísticd’Amazon  a Barberà del Vallès, consistoris de la comarca, partits polítics i entitats veïnals han expressat les seves preocupacions pels "problemes de mobilitat" que es podrien derivar de l’arribada de nous vehicles de transport.

En aquest prolongat foc creuat de retrets i demandes de responsabilitat, els moviments veïnals dels municipis afectats demanen respostes als ajuntaments i una coordinació que doni solució als futurs –però també presents– problemes de mobilitat a la comarca.

Així, la Federació d’Associacions Veïnals (FAV) de Sabadell, ha convocat una roda de premsa en què el seu president, Manuel Navas, ha declarat que “fa temps que demanem als ajuntaments de Barberà i de Sabadell que ens expliquin quines mesures tenen pensades prendre per evitar el col·lapse que es produirà amb la sortida de centenars de nous vehicles pesats. Ens ignoren”.

Els problemes de mobilitat

Els terrenys on es construirà el centre logístic pertanyen a la immobiliària Goodman Real Estate i suposen un total de 80.000 metres quadrats. L’espai pertany al polígon de Can Rabella (Barberà del Vallès) i, amb sortida a la B-140, té una situació privilegiada per la seva ràpida connexió ambl’AP-7. El “problema” de la localització és que queda molt a prop del polígon de Can Roqueta (Sabadell).

Torcuato Matilla, responsable de Mobilitat de la Confederació d’Associacions Veïnals (CONFAV). / àlex rebollo 

“Segons els informes que tenim, diàriament circulen entre 7.000 i 8.000 vehicles en aquesta zona i ja hi ha col·lapses. Quan el centre entri en funcionament, el nombre de vehicles es pot arribar a duplicar”, ha comentat Torcuato Matillaresponsable de Mobilitat a la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAV).

L’Ajuntament  de Sabadell debat sobre la qüestió

El problema va entrar a debat al ple municipal del març del’Ajuntament de Sabadell a través d’una moció del PSC. El regidor de la formació Juan Carlos Corcuera va demanar al govern municipal que informés “si s’havia realitzat algun estudi que calculés l’impacte que pot tenir l’arribada d’Amazon” i va afirmar que està “preocupat” per les conseqüències de la instal·lació.

“Les reformes urbanístiques s’haurien d’haver fet fa anys”, critica Marisol Martínez del govern municipal.

Corcuera també va criticar que fossin els consistoris de Santa Perpètua de Mogoda i Polinyà els que més s’hagin preocupat per les afectacions a la mobilitat i no el de Sabadell. Els dos ajuntaments van enviar el passat 6 de març una carta conjunta al conseller de Territori i SostenibilitatDamià Calvet, davant “la falta de resposta dels ajuntaments de Sabadell i Barberà”, on feien constar la seva “sol·licitud per revisar d’ofici la Modificació del Pla Parcial del sector logístic”. També van arribar a plantejar la possibilitat que acabessin declarant la “nul·litat del plantejament” per part dels tribunals.

Davant dels assenyalaments del PSC, Marisol Martíneztercera tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Sabadell, va contestar que “les reformes urbanístiques que falten s’haurien d’haver produït fa anys” i va culpar precisament el PSC per “no haver reivindicat un pla de remodelació quan estaven en el poder”. Una visió que van compartir el regidord’Espai Públic,  Xavier Guerrero, i la regidora de Participació, Habitatge i Intervenció ComunitàriaGloria Rubio.

La mobilitat al Vallès Occidental

Els representants dels moviments veïnals vallesans han coincidit a assenyalar durant la roda de premsa que la solució no passa per aplicar mesures específiques en el cas d’Amazon. "Es tracta d’un problema de mobilitat que afecta la comarca des de fa temps. En el cas de la B-140, no hi ha transport públic; això fa que augmenti la congestió”, ha assenyalat Torcuato Matilla.

També va aparèixer el transport públic en el debat municipal, Guerrero va destacar la creació d’una nova línia d’autobús (la línia 14) que ajudi a accedir al polígon sense cotxe i contribueixi a una“mobilitat més sostenible”.

Isabel Otero, responsable del moviment veïnal a Barberà del Vallès, durant la roda de premsa. / àlex rebollo

Durant la roda de premsa, Isabel Oteroresponsable de la Federació d’Associacions Veïnals de Barberà del Vallès, ha incidit que es necessita un pla de mobilitat ben formulat i ha criticat el projecte de la Interpolar sud que “condemna a dividir la ciutat de Barberà per la meitat”.

Notícies relacionades

Otero s’ha remuntat l’inici del conflicte, el 2001, quan es va crear –de la mà del PSC– l’empresa Sabadell Creixent, que gestiona els terrenys en disputa. Una empresa en la qual hi intervenen tant VIMUSA –encarregada de la construcció de vivendes de protecció oficial a Sabadell– com inversors privats com el BBVA o el Banc Sabadell.

Més notícies de Sabadell  a l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA

Temes:

Ajuntaments