El subministrament d'aigua, el transport i la recollida d'escombraries, els serveis municipals més ben valorats pels espanyols

3
Es llegeix en minuts

Suspenen el manteniment de parcs i jardins i els serveis de neteja dels carrers.

El subministrament d'aigua, la recollida d'escombraries i el transport són els serveis municipals més ben valorats pels ciutadans, segons l'estudi realitzat per l'Observatori de Serveis Urbans (OSUR) a través d'una enquesta realitzada per Ipsos. Per contra, suspenen el manteniment de parcs i jardins i els serveis de neteja dels carrers.

En general, un 61% dels espanyols es mostra satisfet amb els serveis públics que presten els ajuntaments, i només el 22% declara insatisfacció. També hi ha un 16% que manifesta no estar preocupat per aquests serveis i l'1% restant no sap o no contesta.

Per serveis, després del subministrament d'aigua, elogiat per un 61%, els serveis més ben valorats són el transport públic, amb el 59% d'acceptació; la recollida d'escombraries i residus, amb el 57%; el manteniment de parcs, jardins i espais públics, amb el 49% d'acceptació, i en últim lloc, els serveis de neteja viària, que reben un nivell de satisfacció del 44%. És més, un 30% té la percepció que la neteja viària ha empitjorat en els darrers dos anys.

BALEARS, ANDALUSOS I MURCIANS, ELS MÉS DESCONTENTS 

Per comunitats, els bascos (83%) i els navarresos (82%) són els ciutadans que valoren millor els seus serveis públics municipals, que se situen molt per sobre de la mitjana espanyola d'un 61% de satisfacció. Les comunitats més descontentes amb els seus serveis són les Illes Balears, amb un 43%, i Múrcia i Andalusia, amb un 53% de satisfacció.

Respecte al subministrament d'aigua, el servei més ben valorat pels espanyols amb un 61% de satisfacció, un 19% dels enquestats assenyalen que ha millorat en els dos darrers anys enfront de només un 6% que opina que ha empitjorat. El més ben valorat del servei, amb un 81% d'acceptació, és la qualitat general del servei (absència de talls, pressió). El segueix la qualitat d'aigua subministrada, amb el 71%, i el clavegueram, amb un 58% de satisfacció.

En el transport públic, que obté una mitjana de satisfacció del 59%, els aspectes més ben valorat són l'estat i la neteja dels vehicles, amb un 74% de satisfacció; l'accés als barris, amb un 63%, i la comoditat, amb un 61%. La relació qualitat-preu rep un 34% d'insatisfacció per part dels ciutadans espanyols.

La recollida d'escombraries i residus, que compta amb l'aprovació del 57% d'enquestats, ha experimentat una millora de la percepció en els dos darrers anys segons el 32%, enfront del 18% que creu que ha empitjorat. El més ben valorat és la freqüència de la recollida, amb el 78% d'acceptació; seguit del servei de contenidors de recollida selectiva, amb el 68% d'acceptació general, tot i que aquesta dada varia molt en funció de les ciutats.

La conservació d'espais públics i la neteja viària són els serveis pitjor valorats, amb índexs de satisfacció del 49% i 44% respectivament. I són els serveis que acostumen a prestar de forma directa els ajuntaments.

MALA CONSERVACIÓ DE ZONES VERDES

En el cas de la conservació d'espais públics (parcs i jardins), els ciutadans aprecien la qualitat de les instal·lacions en un 57%; un 36% no aprova el manteniment que es fa de les zones verdes, un 38% es queixa de la falta de personal i un 35% de la poca freqüència en el manteniment.

Pel que fa a la neteja viària, és l'únic servei en el qual les opinions negatives (45%) superen les positives (44%). La presència d'excrements d'animals és l'aspecte que més molesta els ciutadans, amb un 63% d'insatisfacció, seguit de la neteja de voreres, amb un 48% d'opinions negatives, i un 43% de la poca freqüència amb què es realitzen les tasques de neteja de vies.

Notícies relacionades

El Baròmetre OSUR és la primera enquesta de caràcter anual centrada a mesurar els índexs de satisfacció i l'evolució de la valoració ciutadana, en el seu rol de contribuents i usuaris, dels serveis públics municipals al nostre país.

La mostra d'alta representativitat i fiabilitat nacional, autonòmica i local contempla residents en les 30 ciutats més poblades del país (Madrid, Barcelona, València, Sevilla, Saragossa, Màlaga, Alcalá de Henares, Alacant, Badalona, Bilbao, Cartagena, Còrdova, la Corunya, Elx, Gijón, Granada, l'Hospitalet, Jerez de la Frontera, Móstoles, Múrcia, Oviedo, Palma de Mallorca, Las Palmas de Gran Canaria, Pamplona, Sabadell, Santa Cruz de Tenerife, Terrassa, Valladolid, Vigo i Vitòria) corresponents a 13 comunitats autònomes, amb 5.262 enquestats de 18 a 79 anys durant el mes de juliol d'aquest any.