Perfil

Leo Sánchez: la història de l’animador i productor de l’Hospitalet que ha guanyat un Oscar

  • El productor català que va guanyar l’estatueta al millor curt és un veterà animador que ha treballat a Disney i Dreamworks

Leo Sánchez: la història de l’animador i productor de l’Hospitalet que ha guanyat un Oscar

REUTERS

2
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Leo Sánchez es va convertir en un dels protagonistes de la passada (i convulsa) edició dels premis Oscar després de guanyar una estatueta en la categoria de millor curtmetratge d’animació per ‘El limpiaparabrisas’, dirigida per Alberto Mielgo i en què ell ha participat de forma activa i ha exercit com a productor.

Va néixer a Hospitalet i va viure al barri de Collblanc fins que va marxar a Londres amb 20 anys per provar sort en el món de l’animació, al qual havia estat vinculat des que, amb 14 anys, va entrar a casa seva el primer PC i va començar a experimentar de forma autodidacta amb les seves eines i possibilitats. «A Catalunya la gent de la meva generació vam tenir sort perquè des de TV-3 ens arribava molta diversitat d’animació, molt manga», explica Sánchez sobre els orígens de la seva afició des de Los Angeles, on viu en l’actualitat. Però una cosa era tenir un ‘hobby’ i una altra de molt diferent dedicar-s’hi professionalment.

Amb 17 anys se’n va adonar que hi havia un camí per explorar i es va llançar a l’aventura a Londres, on va descobrir que, efectivament, hi havia una indústria en ple procés d’expansió. Aquí es va quedar treballant en diferents estudis, on va poder combinar l’animació 2D amb la 3D, la seva especialitat, fins que van arribar els buscatalents de Disney i se’l van emportar als Estats Units el 2006.

«Vaig arribar just en un moment d’inflexió, quan Disney acabava de comprar Pixar. I aquests moments de transformació són molt enriquidors, perquè et permeten aprendre i provar moltes coses diferents, i jo vaig poder treballar en la meva part preferida, els processos de creació de personatges», continua.

El seu primer gran projecte va ser ‘Bolt’ (2008), que es convertiria d’alguna forma en el ressorgiment de Disney com a estudi pioner, una cosa que es consolidaria amb el seu següent gran repte, ‘Enredados’ (2010). «Crec que ‘Enredados’ va marcar moltes fites a l’estudi, i la indústria en general. A més, vaig tenir l’oportunitat de treballar amb Glen Keane, que és una autèntica llegenda, també corria per allà Byron Howard, que ha aconseguit l’Oscar amb ‘Encanto’. Va ser una època realment excitant».

Notícies relacionades

A Alberto Mielgo el va conèixer fa vint anys, quan es va presentar a l’estudi londinenc on treballava amb un carpeta plena d’idees innovadores. Es van fer amics i la seva relació va continuar quan tots dos es van traslladar a Los Angeles. «Hem tingut diferent ‘timing’, però una trajectòria molt semblant en l’àmbit geogràfic». Sánchez havia deixat Disney per incorporar-se a Dreamworks per encarregar-se, en la fase prèvia d’elaboració, dels personatges de ‘Com ensinistrar un drac 2’.

Aquí se’n va adonar que podia treballar per a diferents empreses exercint la seva especialitat, i va crear el seu propi estudi d’animació. Uns anys després, Mielgo va arribar amb el seu projecte d’‘El limpiaparabrisas’, i Sánchez va decidir acompanyar-lo per tirar-lo endavant. ¿El resultat? El primer Oscar que guanyen dos espanyols en l’apartat de curtmetratge i que confirma que l’animació per adults és a punt d’explotar.