Debat congressual

Junts esquiva l’ampliació de l’aeroport en la seva ponència sectorial

El full de ruta postconvergent proposa un impost a vehicles contaminants extensible a avions i creuers

El Prat 09/06/2021 Sociedad. Proyecto de ampliación del aeropuerto del Prat. Visita a la zona que quedaría afectada por la ampliación de la tercera pista del aeropuerto en la zona de la Ricarda Foto de Ferran Nadeu

El Prat 09/06/2021 Sociedad. Proyecto de ampliación del aeropuerto del Prat. Visita a la zona que quedaría afectada por la ampliación de la tercera pista del aeropuerto en la zona de la Ricarda Foto de Ferran Nadeu / FERRAN NADEU (EPC)

2
Es llegeix en minuts
Fidel Masreal
Fidel Masreal

Periodista

Especialista en política i salut mental

ver +

La ponència sectorial que debatrà Junts en el seu congrés evita apostar explícitament per l’ampliació de l’aeroport de Barcelona. El text proposa descentralitzar la gestió dels aeròdroms catalans, garantir la interconnexió entre ells i millorar el nexe entre ports i aeroports.

Però el text no fa una referència directa al que la Generalitat va plantejar i inicialment va pactar amb el Govern central en favor d’estudiar l’ampliació de la tercera pista del Prat sense afectar l’entorn mediambiental. En canvi, al Parlament, Junts va acordar amb el PSC un text clarament favorable que es mantingui l’acord entre el Govern central i la Generalitat del 2 d’agost de l’any passat i la inversió de 1.700 milions d’euros per ampliar l’aeroport de Barcelona. El text aprovat contemplava que s’havia de mantenir la inversió i que el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) derivés «sense apriorismes, en un pla director que defineixi l’ampliació de l’aeroport i que haurà de contemplar el màxim respecte a la biodiversitat, l’espai natural protegit del delta de Llobregat i les directives ambientals europees».

Un debat pendent

En la ponència sectorial de Junts, en canvi, s’aborda la qüestió de forma més genèrica. Sí que s’aposta perquè el Prat pugui «augmentar la capacitat amb vols intercontinentals» mitjançant la millor connexió amb la resta d’aeròdroms catalans. I es demana millorar la connexió del conjunt de les infraestructures de mobilitat per guanyar «eficàcia i sostenibilitat» en el transport de persones i de mercaderies.

Fonts de Junts apunten que respecte a l’ampliació del Prat existeix un grup de treball intersectorial intern que no ha acabat el debat i que les seves conclusions s’incorporaran als documents. El debat no se centra en si fan falta més inversions en l’aeròdrom, sinó en si cal allargar o no la tercera pista. Insisteixen que és el Govern qui ha d’afirmar si l’extensió de la pista és ambientalment possible.

¿Impost a avions i creuers?

Notícies relacionades

La ponència aborda qüestions de política social i laboral, de salut, d’educació i de política exterior, entre d’altres, basades fonamentalment a dur a terme les accions ja previstes en el programa de govern pactat amb ERC l’any passat. Algunes curiositats són la proposta d’una taxa anual progressiva als vehicles de combustió amb emissions de més de 90 grams de CO2 per quilòmetre, superior a la taxa vigent. Una taxa més exigent i extensiva al transport aeri i marítim. És a dir, a avions i creuers.

També es proposa, d’altra banda, crear una conselleria d’Esport, canviar el sistema de centres residencials i de suport a joves tutelats i extutelads (no es concreta en quin sentit) o un «pla de renovació radical o disruptiva de la gestió sanitària». En economia es proposa com a objectiu «acostar Catalunya a la plena ocupació».