Enfonsament

Les famílies de les víctimes del ‘Vila de Pitanxo’ presentaran una querella criminal contra el patró

Els familiars dels 21 mariners morts anuncien accions judicials contra Juan Padín, el seu nebot i el grup armador

Les famílies de les víctimes del ‘Vila de Pitanxo’ presentaran una querella criminal contra el patró
2
Es llegeix en minuts

Les famílies dels 21 mariners morts en l’enfonsament del ‘Vila de Pitanxo’ el 15 de febrer han anunciat aquest dissabte la presentació d’una querella criminal contra el patró d’aquest arrossegador congelador, Juan Padín; el seu nebot, Eduardo Rial, i l’armador, el Grup Nores.

Després d’una trobada a Santiago amb el president de la Xunta, Alfonso Rueda, la portaveu del grup, María José de Pazo, filla de Francisco, el cap de màquines del malaguanyat barco que es dedicava a la pesca de l’halibut en aigües canadenques, ha dit a la premsa que fan aquest pas ara perquè creuen que hi ha una responsabilitat penal en l’accident.

Els presumptes delictes que pensen que s’amaguen darrere del naufragi són 21 homicidis per imprudència, altres de greus contra la salut dels treballadors, encobriment i falsedat documental.

En aquesta tragèdia, una de les més greus de la història de la navegació espanyola, hi va haver un altre supervivent, el ciutadà ghanès Samuel Kwesi, i la seva versió contradiu la de Padín i Rial.

Kwesi ha assegurat en una declaració en aquesta fase preliminar, a diferència del testimoni del patró del vaixell i del seu nebot, que el motor no es va aturar, com defensen els altres dos supervivents, sinó que les maquinetes que recullen l’aparell van deixar de funcionar bé, tensant però no recollint, i que això va provocar l’escora del ‘Vila de Pitanxo’.

En un primer moment, Kwesi va recolzar el relat aportat pel patró i l’armadora del pesquer, però dies després va canviar el seu testimoni i va denunciar que l’havien pressionat.

Juan Padín, el capità, va afirmar en tot moment que el motor de l’embarcació es va aturar a les quatre de la matinada i que les condicions meteorològiques van provocar la successiva entrada d’aigua per l’aleta de babord, de manera que el barco s’enfonsava cada cop més.

Va ser llavors, segons ell, quan va donar a la tripulació l’ordre perquè es posessin la roba tèrmica de supervivència, l’armilla salvavides i abandonessin el vaixell i després, a les 4.24 de la matinada, va fer la trucada d’emergència. Rial subscriu el mateix.

Notícies relacionades

En canvi, Kwesi explica que la resta de la tripulació va exigir a crits al patró que deixés anar els aparells, però que Padín es va negar i, ja amb el vaixell molt decantat, es va parar el motor i es va incrementar l’escora de babord.

A més, a diferència de les declaracions del responsable del barco, el mariner ghanès afirma també que en cap moment Padín va donar l’ordre de posar-se les armilles de supervivència, tot i que ell i el seu nebot sí que les portaven quan van ser rescatats a Terranova.