Xoc pel contingut de la reunió

La Moncloa inclou la ministra de Transports a la taula de diàleg

  • El Govern intenta diluir el contingut de la reunió al voler incloure el Prat en un fòrum que la Generalitat cenyeix al conflicte polític

  • L’Executiu català recorda que la comissió bilateral és l’encarregada de les «qüestions ordinàries» sobre infraestructures

Aeropuerto de El Prat

Aeropuerto de El Prat / Manu Mitru (EPC)

4
Es llegeix en minuts
Pilar Santos
Pilar Santos

Periodista

ver +
Xabi Barrena
Xabi Barrena

Periodista

Especialista en informació sobre el Govern de Catalunya, de ERC y en el seguiment de l'actualitat del Parlament.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Generalitat no vol que les dues qüestions es barregin, però les accions del Govern central van totes en aquesta direcció. La Moncloa va comunicar aquest cap de setmana a l’Executiu català que la ministra de Transports, Raquel Sánchez, anirà a la reunió de la taula de diàleg que se celebrarà en els pròxims dies a Barcelona. Amb aquesta incorporació, l’Executiu de Pedro Sánchez col·loca l’ampliació del Prat com un dels eixos centrals del debat i una de les conseqüències és que aigualeix el suposat objectiu d’aquest instrument de cooperació: el conflicte polític entre l’Estat i la Generalitat. No obstant, el Govern català es nega que el fòrum de diàleg, defensat per ERC per tots els mitjans, serveixi per res més que no siguin les dues reivindicacions clau de l’independentisme: l’autodeterminació i l’amnistia.

L’estratègia de la Moncloa, que posa una mica de llum a la sorprenent ruptura de la setmana passada per l’aeròdrom, xoca amb l’objectiu de Pere Aragonès. El Govern català no dona cap opció que es pugui abordar la carpeta de l’aeroport, o de les infraestructures en general, en el conclave. Afirmen des de Palau que, en la reunió de finals de juny entre Sánchez i Aragonès, es va acordar no barrejar les «qüestions ordinàries» en la relació d’una autonomia amb el Govern central amb les específicament vinculades al xoc territorial. «Ho poden intentar 1.000 vegades, però no barrejaran naps i cols», va dir un membre de la Generalitat consultat per aquest diari.

Així les coses, les dues parts no han tancat encara l’ordre del dia, ni han confirmat la data (probablement serà dijous o divendres) ni tampoc l’alineació de cada delegació. De fet, el president espanyol continua sent una incògnita. Tota un estratagema per limitar les crítiques de l’oposició del PP i Vox per reunir-se amb «els independentistes». Aragonès haurà de decidir què fa si el dirigent socialista no hi va.

En aquests moments, per part de la Moncloa, se sap que hi van la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz, i el ministre d’Universitats, Manuel Castells, tots dos d’Unides Podem, i els ministres socialistes de Política Territorial, Isabel Rodríguez; Cultura, Miquel Iceta; Presidència, Félix Bolaños, i la titular de Transports. Davant, és probable que es trobin la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, i el titular d’Empresa, Roger Torrent, per part d’ERC, i per part dels postconvergents, els titulars plausibles són el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, i els consellers Jaume Giró (Economia) i Gemma Geis (Recerca i Universitats).

Una possible solució: la pròrroga del DORA

La ministra de Transports va afirmar dissabte en una entrevista a EL PERIÓDICO que encara hi ha marge, abans que s’acabi el mes, perquè es pugui arribar a un acord sobre l’ampliació del Prat. La Generalitat, no obstant, vol asseure’s a renegociar però sense la pressió de les dates, pel que sembla difícil que les dues parts puguin arribar a un pacte abans de finals de setmana que permeti treure l’aeròdrom de la taula de diàleg.

L’exalcaldessa de Gàva posa aquest límit, perquè abans que s’acabi el setembre el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) 2022-2026 que hauria d’incloure l’ampliació hauria de passar pel Consell de Ministres El DORA és el full de ruta d’Aena i la llei que el regula marca que els plans han de ser quinquennals i aprovar-se cada cinc anys abans del 30 de setembre. No obstant, la norma també recull que, si el Gabinet no donés llum verda a un nou pla, «es prorrogarà l’aplicació del DORA vigent [en aquest cas el del 2016-2021] per un any addicional en les mateixes condicions establertes per a l’any anterior, tret del cas de les inversions previstes». Aquesta opció és la que estan negociant amb discreció part dels empresaris catalans que estan involucrats en aquesta operació, segons ha pogut saber aquest diari.

Limitar el debat mediàtic

Notícies relacionades

«No parlarem de l’aeroport i ho saben», afirma una veu pròxima a la delegació catalana, que afegeix que és «normal que la Moncloa vulgui fer aquest relat». En l’anomenada ‘Agenda del retrobament’ de Sánchez, hi ha 44 punts i el número 42 és la inversió al Prat. El document aborda el finançament, els serveis públics i la política social, entre altres qüestions, però la Generalitat sempre ho ha desdenyat per considerar que la taula és per al problema territorial. «Voldrien normalitzar la situació, fer una comissió bilateral premium. La taula els incomoda perquè és un reconeixement de l’existència del conflicte. I si hi ha conflicte i hi ha negociació, hi ha cessió. Mentre que en una relació entre Estat-autonomia no hi ha tal cosa. Com s’ha vist en això de l’aeroport: ‘Retiro la inversió’ i punt», continua aquesta font.

L’Executiu català ha transigit amb la voluntat del Govern central de retardar el debat mediàtic sobre els convidats a la taula i l’ordre del dia. I ho ha fet perquè, almenys a ERC, també li convenia. La Moncloa volia reduir al màxim les jornades d’impacte comunicatiu d’aquesta negociació d’igual a igual amb la Generalitat i els republicans volien trampejar la Diada. En això, almenys, sí que hi ha hagut acord.