Eleccions 4-M

Iglesias proposa a Madrid un abonament de transport jove fins als 30 anys i que costi 5 euros

  • El candidat morat als comicis es llança a fer promeses sobre el sistema de transport amb reducció del 75% dels preus

  • Els plantejaments del líder d’Unides Podem suposaria una inversió superior als 650 milions d’euros

2
Es llegeix en minuts
Miguel Ángel Rodríguez

Les promeses sobre el transport públic a Madrid són una de les grans cartes electorals en tots els comicis. I de cara al 4-M ja arriben els primers compromisos dels candidats. El líder d’Unides Podem, Pablo Iglesias, aposta per una baixada del 75% de l’abonament de transport per a joves –a més d’ampliar-lo fins als 30 anys–, per als aturats de llarga durada majors de 50 anys, per a les famílies monoparentals, jubilats, persones amb diversitat funcional i altres col·lectius vulnerables, segons fonts del partit morat.

En una reunió que ha mantingut amb treballadors del Metro, l’exvicepresident ha plantejat una rebaixa substancial de les tarifes actuals que, segons sostenen, comportaria un cost aproximat de 150 milions d’euros anuals. Un dels col·lectius més beneficiats seria el dels joves que veurien ampliats els seus beneficis fins als 30 anys –l’edat màxima està ara en 25– i una reducció del preu del 75% que implicaria pagar només 5 euros en lloc dels 20 que s’abonen actualment.

A més, la proposta del candidat d’Unides Podem és aplicar la mateixa reducció als aturats de llarga durada de més de 50 anys, famílies monoparentals, jubilats, persones amb diversitat funcional i altres col·lectius vulnerables.

Un altre dels plantejaments que ha posat Iglesias sobre la taula és l’eliminació de les zones tarifàries. El sistema actual estableix diferents preus per als abonaments depenent de la distància del centre de la capital que es requereixi viatjar. Així, segons fonts de la seva candidatura, proposarà eliminar les zones B1, B2, B3, C1 i C2 i que els abonaments mensuals i anuals comportin el mateix cost que la zona A, la del centre de la capital. La idea, expliquen, és que les persones que viuen més lluny de la capital no hagin de pagar un cost més elevat.

L’estructura

Notícies relacionades

El candidat d’Unides Podem també ha assenyalat la necessitat de millorar les infraestructures del Metro. Per a això, proposa augmentar la freqüència dels trens en hora punta per reduir els temps d’espera. El problema són els costos que això implica. Segons assenyalen, recuperar el nivell de trens anterior a la crisi del 2008 suposa incloure uns 50 trens addicionals i una inversió de 500 milions d’euros.

Finalment, proposa renovar les instal·lacions que comptin amb materials d’amiant, cobrir les ràtios de jubilació (el 40% de la plantilla té més de 50 anys) i portar a terme incorporacions addicionals, incloent-hi unes 300 contractacions anuals amb Metro de Madrid, en diferents àrees operatives.